bí, která zobrazují - Arne Novák zachovává postup chronologický -, zhruba do 4 skupin: práce 1. z doby husitské až poděbradské; 2. z doby bělohorské a pobělohorské až do doby Marie Terezie; 3. z doby josefinské a obrozenské a konečně 4. romány dotýkající se doby současné. Jiráskův vstup do velké doby husitské značí románek Slavný den (1879), vkládající romantiku lásky do rámce pražských událostí z r. 1420; současně se pokouší v povídce Konec a počátek (1879, kn. 1882) o děje Jednoty bratrské, kterou sleduje v jejích počátcích na panství liteňském. Myšlenkové vření za krále Václava IV., předcházející bezprostředně období husitské, 'zachycuje první z románových cyklů Mezi proudy (kn. 1891), a to ve třech dílech [1. »:Qvojí dvůr« (1887), II. »8yn ohnivcův« (1888), III. »Do tří hlasů« (1890) 1. Barvitý, ale nejednotný obraz zápasu králova s panstvem a s arcibiskupem Janem z Jenštejna podává díl 1., kdežto v posledním díle cyklu se hlásí mohutné hnutí národní, rozvlněné nejmocněji kolem osoby M. Jana Husi a Jana Žižky, jejichž počátky jsou vylíčeny názorně a s vroucností. Vrcholnou dobu husitskou, r. 1420, jímž se zabýval již před 15 léty v nezralém »8lavném dni«, zachytil v »listu z české epopeje« Proti všem (1893, kn. 1894; 1. »8konání věků«, II. »Kruciata«, III. »Boží zástup«) ; učinil tak v širokém proudu epického vypravování bez vlastního ústředního hrdiny a se stejnou měrou davové psychologie jako kulturního detailu; bezpečného znalce dějin provázel nyní velký epik, který dovedl komposičně zvládnouti rozsáhlou a ideově významnou látku. Třetí částí mohutného husitského cyklu jsou »tři rhapsodie«, spojené titulem Bratrstvo [I. »Bitva u Lučence« (1899); ll. »Mária« (1904); m. »Žebráci« (1908) J. V kronice zbytků táborských, seřaděných pod Jiskrou z Brandýsa na půdě uherské a slovenské a zžíraných příliš lidskými vášněmi, sleduje rozklad celého velkého hnutí. V »Bratrstvu« se přiblížil Jirásek nejvíce stejně plodnému a oblíbenému romanopisci polskému, s nímž bývá často srovnáván, H. 8ienkiewiczovi, velkému malíři bitev a nadšenému hlasateli národní energie. Episody z doby poděbradské zobrazuje ještě selanka Maryla (1885, kn. 1887), sektářství české po bitvě u Lipan sleduje Zemanka (1885, kn. 1887), kdežto velký obraz zápasu krále Jiřího s papežem, Husitský král (I. díl 1916, II. nedokončen, vyšel posmrtně péčí Zd. Nejedlého 1932), prozrazuje již úbytek tvůrčích sil autorových. 392