Do téže skupiny genrového realismu s národopisnou výplní jako »Naši furianti« Stroupežnického a jako Šubertovy tragedie selské minulosti náleží také obě barvité hry ze Slovácka od G. Preissové »Gazdina roba« (1889) a »Její pastorkyňa« (1890), i dvě jadrné selské povahokresby z Litomyšlska v rouše scénickém od Al. Jiráska, »Vojnarka« (1890) a »Otec« (1894) ; dramatickým vzruchem nad ně vyniká »Maryša« (1894) bratř'í Mrštíků. (Viz o nich při rozboru novelistických prací jejich autorů.) Genrové drobnokresby realistické rádi užívali při svých veselohrách z venkovského města divadelní autoři, kteří si kromě zásoby vtipných nápadů, komických situací, nevinných satirických šlehů přinášeli i důkladnou znalost groteskních figurek českého venkova. Josef Štolba (* 1846 v Hradci Král." i" 1930 na Kr. Vinohradech), populární notář vinohradský, prokázal nejživější hodnoty slovesné jako mistr barvité causerie cestopisné (viz níže). Vstoupiv jako 23letý jinoch do dramatické literatury, napsal již pro Prozatímní divadlo řadu veseloher a frašek, z nichž se Krejčí a švec (1870) a Zapovězené ovoce (1872) obecenstvu nejvíce líbily; ostře výrazná kresba bystř'e odpozorovaných postaviček se v nich pojila se situační komikou v působivý celek. Národní a Vinohradské divadlo provedlo pak jeho veselohry význačné jarým humorem a světle optimistickým pohledem do života; z nich vrcholy genrové drobnokresby jevištní u nás značí Vodní družstvo (1886), Allright (1887), Maloměstští diplomati (1888) a Na letním bytě (1899). Drastická, silně nanesená dramata bez uměleckého posvěcení Závěť (1889), Peníze (1895) a Za šlechtickým erbem (1909) těží z právnický~h zkušeností spisovatelových; nejstarší a nejvážnější ze Stolbových dramat, dělnickou hru Matčino dílo (1872) potlačila censura. N ovelistika a román v době zápasu národních tendencí s kosmopolitismem. Novela a román za doby Hálkovy a Nerudovy byly ovládány dvěma silami: realistickou snahou po vystižení a zpodobení života a tendencí liberálně reformní. Ale ze sporu obou snah vznikával často zmatek v celistvém pojetí díla románového a novelistického. Kolísalo se mezi konvenčním idealismem, který užíval děje k důkazu všeobecných tesí, mezi romantikou, vršící zevní napínavost a po 386