síly dějinné. Sem náleží dramatická díla Ju!. Zeyera i Jar. Vrchlického. Romantismus Zeyerův, osobitý ve scénických pohádkách a legendách, zastihl na scéně ještě příchod báchorkového směru novoromantického. Kořeny sahají sem i historické kusy a dramatické báchorky A. Jiráska, jenž též na divadelních prknech vynikl jadrnou předmětností a důkladnou ověřeností drobného detailu, prostou ryzostí mluvy, populární tendencí výchovně vlasteneckou a stvořil po J. K. Tylovi znovu typ lidové české hry historické i scénické pohádky, jehož odraz se shledává ještě ve výtvorech mladé generace. Se slavnostními dny znovuotevření Národního divadla jsou nerozlučně spiati autor první novinky činoherní B. Adámek a dlouholetý ředitel F. A. Šubert. Bohumil Adámek (18491915) vydal dvě tragedie, truchlohru žárlivosti Saloméria (1885) z českého období renesančního, jíž zahájena činoherní představení obnoveného Národního divadla, a drama šlechtické cti Heralt (1888) 'z doby Rudolfovy; v obou se ztrácejí obratně zosnované tragické konflikty pod přítěží krásných slov, dekorativních ]>artií, slavnostně vyšňořené deklamace. František Adolf Subert («< 1849 v Dobrušce, t 1915 na Smíchově) byl předním organisačním duchem českého divadelnictví. Mnoholetou praksí jako ředitel Národního divadla poznal veškeré podmínky zevní účinnosti, obecného úspěchu, ba přímo sensačnosti dramatických her. Těže z těchto znalostí, dovedl dobýti velkých vítězství divadelních kusy, strhujícími buď hlučnými davovými výjevy neb napínavou časovostí. Liboval si zprvu v historických neb polohistorických hrách: Petr Vok Rožmberk (1881), Probuzencí (1882), lJJ,n Výrcwt.l (1886); v těchto dvou - hlavně ve virtuosně zosnovaném dramatě uražené cti v rámci selského povstání v rodném kraji, »Janu Výravovi« - uváděl rušně na scénu také živel lidový, hromadě živé a barvité jednotlivosti realistické, přidržuje se vša:k osnovy romantické; tendence demokratická a svobodomyslná nikde nechybí. Další kusy Šubertovy jsou divadelním zpracováním sensačních událostí veřejných a prozrazují někdejšího novináře; jsou to pokus o společenské drama pražské Praktikus (1889), scénovaná historie z volebního zápasu r. 1872 Velkostatkář (1891), sentimentální hra ze zápasu českého hornictva o chléb a národnost Drama čtyř chudých stěn (1893) a občanská smutnohra finančního rozvratu Žně (1904). Charakterní kresba soudobých po 384