slohem velkou »legendu věků«, mínil Vrchlický v těchto baladách, romancích, legendách a mytech obsáhnouti celé dějiny lidského vývoje od prvopočátků po dnešní dobu a naplniti je svou evoluční filosofií dějin, hlásající vítězství ducha nad hmotou a obětovné lásky nad utrpením a zoufalstvím. Dílo samo uspořádáno jest v řadě cyklů dělených zpravidla podle látky, jimž předchází často prolog; na rozdíl od V. Huga, jenž dával v »Legendě věků« čistě romanticky přednost látkám středověkým, převládají u Vrchlického náměty předhistorické, mytologické a antické, dojista ohlasem největšího francouzského epika moderního, Ch. Leconte de Lisle. Sem náleží těsněji nebo volněji díla: po Epických básních (1876), drobné baladické epice cizokrajných námětů v starším slohu německém, první uvědomělý pokus o kosmickou i dějinnou »legendu věků«, Duch a svět (1878) ; dvě řady Mythů (1879 a 1880), z nich první obsahuje výlučně látky české, mezi nimi Legendu o sv. Prokopu, která později (1884) byla rozhojněna a samostatně vydána; Nové epické básně (1881); Staré zvěsti (1883); Perspektivy (1884); Selské balady (1885) s látkou z české selské poroby a vzpoury; Zlomky epopeje (1886) ; Fresky a gobeliny (1891); Nové zlomky epopeje (1895) ; Bozi a lidé (1899); Votivní desky (1902); Episody (1904) a Třetí kniha básní epických (1907). V některýchz těchto knih převládá reflexe nad epikou. Čtyři »zlomky epopeje« se rozrostly v samostatné knihy: starokřesťanská legenda Hilarion (1882) s námětem ze života Otců egyptských na rozhraní antiky a křesťanského světa; polská faustiáda smyslnosti a poznání Twardowski (1885) ; grandiosní epopej ze zoufalého odboje židovského proti Rímu, ale i se spodním tónem národně českým, Bar Kochba (1897), nejrozsáhlejší to dílo Vrchlického; a posléze ve freskových rysech načrtaná Píseň o Vinetě (1906)z bojů dánskoslovanských. Lyrika Jaroslava Vrchlického má dvě různé tváře, jsouc dílem ryze citová, dílem reflexivní. Citová lyrika Vrchlického temení z velmi mocné erotiky, plné smyslného žáru, a ze složitého dojmového a náladového života, rozechvívaného pozorováním přírody ve veškerých jejích odstínech barevných i světelných; přírodu nepodává jen v impresionistických obrázcích krajinářských, nýbrž i jako scénickou dekoraci drobných genrových výjevů, někdy mytologických. Vedle citu osobního se ozývá již od počátku cítění 24 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 365