Mladistvý pesimismus bojuje s věrou v život, projevuJlcl se poznáním zevního světa; láska, dotud citově tušená, se stává smyslnou skutečností; výrazově se přimyká začátečník ještě k slohu básníků z »Máje«. Za pobytu v !talii za očistného vlivu S. Podlipské se zříká Vrchlický vzorů německých, přiklání se k Hugovi a k Leopardimu, až se zcela rozhodne pro evolucionistický optimismus v duchu Hugově, Quinetově, G. Sandové. 2. 1879-1894: vítězství smyslů a formy v životě i díle Vrchlického, od »Mythů 1.« a »Eklog a písní« po »Nové zlomky epopeje« a »Moji sonatu«. Kult zevního světa provázen jest mocnou smyslností, zvláště milostnou; rozkošnictví umělecké se stupňuje v umělecký diletantismus a v eklektické světoobčanství; yříroda pojímána panteisticky, dějiny lidstva evolučně. Rečnická a popisná poetika francouzská i se sklony objektivistickými vítězí, formalistní lyrika vedle »zlomků epopeje« stojí v popředí. R. 1883 nadchází období mužného klidu, r. 1888 se hlásí vedle zachmuřujícího se obzoru únava i dočasný úpadek tvůrčích sil a na sklonku období pozbývá Vrchlický vůdčího místa v českém básnictví, jež mu na počátku této periody jednomyslně přiznáváno. 3. 1894-1903: doba pesimistického vystřízlivění a tvůrčího úpadku, od »Oken v bouři« přes »Písně ,poutníka« k »Duši mimose«. Tragedie rodinná dohání básníka k bolestnému cítění i k chmurnému názoru životnímu, takže vedle pesimismu erotického vystupuje také pesimismus kosmický, ale obé postupně uléhá v tesknou, avšak smírnou resignaci. Odloživ rétoriku, oprošťuje básník svou mluvu, vyhýbá se přílišným umělostem formálním, ale dále vydatně pěstuje znělku. 4. 1903-1908: doba vyjasňování a stařecké rovnováhy, od »Prchavých i1lusí« po »Meč Damoklův«. Smířiv se s osudem, vzestupuje básník k životním kladům, ba dospívá i nového entusiasmu; jeho verš se stává melodickým a sloh intimním s hojnou příklonou k útvaru písňovému; lyrika zastírá básnictví výpravné a zvl. tvorbu »zlomků epopeje«. Rozvrat tělesných i duševních sil rázem přerušuje omlazenou tvořivost klasikovu. V popředí básnického tvoření Vrchlického stojí z I o mk y e pop e j e, menší básně epického podkladu hojně prosycené živly lyrickými a filosofickou reflexí. Po způsobu největšího svého učitele Viktora Huga, jenž skládal tímto 364