ním náboženským á vzlelem erotickým. 1 v pozdních letech se Zeyer pokoušelo ohlasy epiky starodávné, tak v baladické Písni o hoři dobrého juna Romana Vasiliče (1899), kterou knižní vydání posmrtné spojilo s Ossianovým návratem (1885); v této keltské látce dožívá naposled na čes-k-é půdě hnutí Macphersonem podnícené a Zeyer dovedl podivuhodně zkombinovati prvek světecký i hrdinský a prohřáti exotickou látku tragickým hořem českým. Rovněž z keltské tradice vyvážena jest Kronika o sv. Brandanu (1886) s poesií širého moře a se září dokonalého světectví. Zcela jinou řadu skládají čtyři svazky veršovaných novel, »letopisů lásky« (1889-1892), volné to ozvuky básnických látek známých z literatury světové, hlavně románského a východního původu; v nich vyložil Zeyer mystickou filosofii lásky, povznášející se od temného sensualismu k čiré duchovosti. Sem pojal Zeyer: bagdadský motiv Aziz a Aziza; tklivou pověst o lásce litevského šlechtice Olgerda Gejstora k české královně Anně; rytířskou obnovu starofrancouzské skladby o Aucassinovi a Nicolettě Zvěst lásky z Procence; proslulý Boccacciův příběh lásky Ghismonda; historicky t>odložený španělský román milostný a lžismerdisovský Gabriel de Espinosa; tragedii vášně ze Seiny Pia de Tolomei a indickou pověst Záletnice, prodšenou názorem budhistickým. Posledním »letopisem lásky« byly případně nazvány Troje paměti Víta Choráze (1899), kde básník s mocnou lyrickou silou vyzpíval svou zpověď a znovu naznačil, že vlastní tragický zákon jeho osudu byl odvrat od pozemské lásky, přinášející zklamání, k lásce metafysické, která, nesouc se k Bohu, objímá spolu v soucitném milosrdenství celé lidstvo; zde gotický ideál života, naznačený ve »Sv. Brandanu«, promítnut jest do moderní doby v samu blízkost našich dnů, zápasů a úzkostí. Stranou obou hlavních typů Zeyerovy epiky stojí veršovaná povídka Griselda (1883), podložená alegorickým obrazem národního pokoření pobělohorského. Dramatik Zeyer vstoupil na divadelní prkna po prvé r. 1882 rozmarným a vtipným napodobením vlašské commedia del arte, Stará historie (kn. 1883), ale došel tu přijetí celkem chladného; ani později nezdomácněl na Nár. divadle svými hrami, mezi nimiž »Doňa Sanča« a »Neklan« stojí nejvýše.! ve svých hrách podával namnoze »obnovené obrazy«: obracel se vždy k minulosti neb k exotické dálce místní, vášnivé charaktery, vyhnané do krajnosti, stavěl rád 359