v Paříži; studoval na universitě vědy filologické a estetiku a naučil se všem předním jazykům evropským. R. 1873 vstoupil do literatury humoreskou Krásné zoubky) otištěnou v Štolbově »Palečku«, ale teprve novela Duhový pták) uveřejněná v »Lumíru« r. 1873 upozornila naň literární veřejnost. V té době byl předčitatelem a vychovatelem na Rusi, navrátiv se však záhy do Prahy, věnoval se literatuře a vědeckým i uměleckým studiím, přerušuje pražský pobyt občas cestami: byl ve Švédsku, opět na Rusi, v Bonnu. Koncem r. 1883 odjel do Italie, později cestoval do :Řecka a do Cařihradu. R. 1887 se odstěhoval do Vodňan, kde našel literární přátele Oto Mokrého a Fr. Heritesa. (O době té podává nám hojně zpráv Fr. Herites v knize »Vodňanské vzpomínky«, 1904). Tamní pobyt přerušil cestami: do Francie a do Španěl, do Ruska, do Štýrska, Krajiny a Chorvátska, do Bavor, posléze r. 1899 naposled do Ruska a na Krym. Na podzim r. 1900 se přestěhoval do Prahy; brzy nato se vážně rozstonal a 29. ledna 1901 v Praze zemřel; pohřben jest ve Slavíně vyšehradském. Tvorba Julia Zeyera, objímající téměř 30 let, objímá poesii lyrickou i epickou, veršovaná i prozaická dramata a počtem nejhojnější romány a novely. Ve všech těchto útvarech jest básníkem, i jeho próza má vždy rytmický tok, bohatství obrazů, metafor a barvitou řeč. Epické básně, romantické novely a romány jsou namnoze »obnovené obrazy«, osobitá to zpracování starých literárních látek, které prosycují vášnivý živel lyrický, široké krajinářské popisy a kulturně umělecká líčení; to občas zabránilo Zeyerovi, aby ve výpravných dílech zachoval pevnost epické stavby a v dramatech tuhou dějovou jednotu. Podle časově vývojového rytmu lze rozvrhnouti Zeyerova díla do čtyř období. V prvním (1873-1879), průpravném a hledajícím, užívá Zeyer většinou povídkové formy, jež někde dospívá šíře románové; zahloubává se do dušezkumných záhad, zasazených do romaneskního rámce někdy i s příklofiou k současné výpravné tradici domácí. V druhém období (1879-1887) uzrává Zeyer umělec ve všech útvarech, v románě jako v eposu, v lyrice jako v dramatě dosahuje veršem i prózou mistrovství, zvláště v osobitých ohlasech starodávné epiky domněle lidové, v křesťanských legendách a v »obnovených obrazech« v duchu dávných látek a motivů. Vrcholem tvorby Zeyerovy jest období třetí (1887 -1895), kryjící se celkem s pobytem vodňanským: s epi 357