mancí Mhla (1933). Dialektické básnictví ohlasové dospělo v O. Přikrylovi vrcholu. V II. roč. almanachu »Ruchu« 1870 po prvé vystoupily spisovatelky, jež vedle sester Rottových zosobňovaly ženství v literatuře české. Ale jedině Eliška Krásnohorská zůstala až do vystoupení R. Jesenské výhradní lyrickou mluvčí duše ženské a jako K. Světlá měla spíše vlastnosti mužské než ženské. Její básnictví bylo většinou rétorické a na svých vrcholech tendenční. Rozmanité náměty své formálně vybroušené poesie, čistou erotiku opravdového srdce dívčího, dojmy krajinářské, nálady a úvahy životní i témata politická přenáší El. Krásnohorská zpravidla ze sféry básnické do oblasti rétorické. Jsouc odpůrkyní hesla »umění pro umění«, Eliška Krásnohorská hledá praktický účel poesie a nalézá jej v tom, že burcuje neuvědomělé a posiluje chabé přesvědčení. Dvě snahy stojí u ní nejvýše: tendence slovansko-národní v duchu mladočeského liberalismu, při čemž národnost pojímána jest hlavně jazykově a státně politicky, a úsilí žensky emancipační, zdůrazňující zvláště právo na vzdělání, povinnou součinnost žen v národním probuzení, účast ženy ve veřejném životě. Všechno to hájila El. Krásnohorská také polemicky; při tom postupně vysychal její pramen citový a lyrický. Eliška Krásnohorská (vlastně Eliška Pechová, 18471926) n.arodila se r. 1847 v Praze. Vstoupivši již r. 1863 za patronance Hálkovy a pak za duchovního vedení K. Světlé do literatury, postavila se brzy v popředí tendenčních básníků ~měru vlasteneckého a stála vedle K. Světlé i včele českého hnutí ženského. Jemu sloužila obětavě iako zakladatelka a redaktorka (1875-1911) měsíčníku Zenské listy, jako vůdčí duch »Ženského výrobního spolku«, založeného K. Světlou, jako tvůrkyně spolku »Minerva«, jenž r. 1890 zřídil české gymnasium dívčí; z péra jejího jest i jedna z prvních úvah o ženském hnutí, Ženská otázka česká (1881). Neustávajíc přes trvalou churavost v práci slovesné, žila v Praze, posléze v přísném ústraní a zemřela r. 1926. Velký jest její význam v slovesné kritice; jsouc důslednou stoupenkyní umění myšlenkově, látkově a slohově národního, útočila polemicky na lumírovskou školu kosmopolitickou a později na realismus a dekadenci let 90. Své důmyslné polemiky, kritiky, charakteristiky a literární stati uveřejňovala zprvu v ČČM., později v »Ženských listech« a hlavně v »Osvětě«; studie Obraz novějšího bá :lS - Arne Nová!';: Stručné dějiny literatury čes!,;é. 349