tických i humoristicky vyhrocených »ohlasů«, především národní drobné epiky; baiady jeho jsou přechodem od baladistiky Nerudovy k Vrchlickému: Hloupý Honza (1880 a 1892), Balady (1883 a 1908), Třešně (1884), Písničky (1887 a 1910); formu od Havlíčka a Nerudy, nikoli však jejich povýšeného dúcha mají satirické Epigramy (1897), hlavně literární, společenské a politické. Básnické překlady Quisovy obrážejí jeho studium lidového básnictví a poetů tvořících v jeho duchu: tak Goethovy »Balady« (1879), »Básně« A. V.Kolcova (1892), »Staroskotské balady« (1900) ; ,přebásnil také Schillerovu »Marii Stuartovnu« (1891), Goethovu »Ifigenii v Tauridě« (1894; překlad druhého dílu »Fausta« zůstal v rukopise) a Kleistův »Rozbitý džbán« (1911). Psal i četné dokumentárně cenné stati literárně dějepisné; jeho dvoudílná Kniha vzpomínek (1902) vypráví o českém národním i literárním životě hl. v 60. a 70. I. Na přechodu od vlastenecké rétoriky a tendenční alegorie po způsobu Čechově k ohlasům lidové písničky, jež obnovili Quis aJ. V. Sládek, významným zůstává mnohem mladší člen »národní« školy František S. Procházka (* 1861 v Náměšti na Hané, po bohosloveckých a filosofických studiích učitel, pak redaktor [zvl. »Malého čtenáře« a »Zvonu«] a knihovník v Praze, t 1939). Hanácký 'Původ ,projevil volbou epických látek s motivy z lidové mytologie a z povestí, nářečím i selským humorem svých prací; dočasné povolání učitelské zanechalo v něm silný zájem o literaturu dětskou; tu pěstuje od r. 1890 jako redaktor, překladatel, popularisátor, autor výborů, povídkář a hlavně jako veršovec. Fr. S. Procházka epik pronikl hned za patronance Nerudovy báchorkou Píseň o Činu (1885), alegorickým to zpracováním pohádky o Zlatohlávce s politicko-národní tendencí slovanskou a protiněmeckou. Do stop Čechova »Lešetínského kováře« vstoupil satirickou veršovanou povídkou z hanácké dědiny Na úrodné půdě (1887), s ostřím proti němčení panstva i židovstva. Záliba v jinotaji byla pak vystupňována v Jazyku (z r. 1888, vyd. 1895), jenž své rozhorlení proti hodnotám katolictví a cizáctví pobělohorského vyhrocuje nezřízenou polemikou proti kultu svatojanskému. Výpravné- umění Procházkovo dostoupilo vrcholu v Králi Ječmínkovi (1906); v něm spočinul na púdě hanácké pověsti a podal v pohádkovém rámci apoteosu selské lidovlády, zbavivší domov nejen cizáctví, ale i tíhy monarchie. Procházkova lyrika, 347