sta o tradici, někdy historicky odlehlou: Dantova tercina, Petrarcův sonet, Villonova balada, ale i ghazel starých perských básníků byly kříšeny k novému životu. Často se nedostávalo dosti jemného smyslu pro organickou jednotu formy a obsahu; k zdobnému veršovému a strofickému útvaru sahali básníci jako k čemusi hotovému; kult formy se posléze zvrhal v pouhý virtuosní formalismus. Také česká škola lumírovská (a s ní někteří předáci »Ruchu«) trpěla tímto samoúčelným řormalismem neméně než myšlenkovou eklektičností, ale na vrcholech svého tvoření nalezli jak Sládek a Vrchlický v lyrice, tak Sv. Čech a Zeyer v epice dokonalou shodu životní náplně i básnického výrazu. Povaha krásného písemnictví vobdobí »R uch u« a »L umí r a«. Nedlouho po předčasné smrti Hálkově se ujímá vedení v literatuře nové pokolení, které vtiskuje českému písemnictví ráz až do 90. l; podle obou vůdčích básníků, z nichž každý znamená zvláštní směr, jmenujeme generaci tu, shromážděnou organisačně kolem almanachu »Ruch« a časopisu »Lumír«, pokolením Sv. Čecha a Jar. Vrchlického. Již duševní a litérární vývoj generace Hálkovy a Nerudovy řízen byl přímo dramaticky dvěma protilehlými principy, jejichž polarita, spor a konečně vzájemné vyrovnání znamená vlastní ideové drama také pro generaci ~ásledující. Principy těmi jsou jednak literární kosmopolitismus, jednak směr vlastenecko-tradiční. Na jedné straně stojí t. zv. škola národní: přiklání se literárními náměty a látkami k rodné půdě, k domácí tradici a k vlastenecké minulosti, má živý zájem o veřejné boje i kulturní snahy národů slovanských, béře podněty z politického života národního. Kdežto Hálek a Neruda srostli s počátky mladočeského hnutí, souviseli nyní zástupci národní školy s jeho největším rozmachem v 70. a 80. L Ve svých snahách jazykových, panslavistických, historicky tradicionalistických se setkávali vlasteneckonárodní básníci se svými předchůdci doby buditelsko-romantické. JiIÍí z této skupiny přilnuli po stopách Čelakovského a Erbena a za uměleckého přispění N erudova těsně k písni a k baladě lidové, na př. J. V. Sládek, L. Quis a F. S. Procházka. S nimi co nejúže souvisí novelisté, kteří připravovali půdu slov.esnému realismu podrobným studiem lido 22 - Arne Novák: Stručné dějiny literatury české. 333