tento vliv anglosaské vzdělanosti jef\tě stupňoval, jak ukazuje orientace K. Capka. Nový vzruch přinášel i konflikt mezi vlivem západoevropským a literaturami slovansk~'mi, z nichž pouze literatura ruská zasáhla do českého literár!lího rozvoje vlivněji, a to až za vlády sociálního ::-ealisll"': r,usobení to bylo ještě stupňováno za posledního pětiletí. ~dy spíše tématicky a tendenčně než formálně a umělecky počali k nám pronikati básníci a vypravěči Ruska sovět"kého. Z jiných literatur slovanských bylo sice pilnf' překládáno, ale hlubší ohlas chybí, až na ozvuky lidové a pololidové epiky jihoslovanské a na přijetí lidopisného realismu polského. I po vystoupení J. Vrchlického, J. S. Machara, J. Karáska a O. Theera zůstala českému duchu cizí smv~·;lová a estetická antika se svým kultem klasické formy a :.; ideálem harmonické humanity. Ani snahy o znáboženštění ('eské vzdělanosti a slovesnosti neměly trvalého úspěchu; i velký mystický zjev Březinuv zůstal osamocen. Teprve po Březinově smrti projevuje se silněji nábož('nské sm~'šlení a cítění v katolickém duchu za vedení básníka J. Zahradníčka. Nejživotnější inspiraci po myšlence národní poskytuje básníkum čím dále tím plněji idea sociální spravedlnosti, která nabyla nové podoby hnutím socialistick~'m, vítaným i příslušníky tříd nedělnick}·ch. Sociální pathos nahrazuje u bá"níků víc a více v posledním desetiletí národně vlastenecké nadšení a starší záliba v evokaci minulosti nebo lidového života ustupuje skoro výhradnímu zájmu o přítomnost a odtud plynoucímu studiu společensk~'ch jevu a poměr11 přítomné doby. To je podmíněno i tím. že již po dvě pokolení béře za své v~'hradní duchovědná průprava česk~'ch spisovatelu: od dob Jak. Arbesa. ~f. A. Šimáčka a F. X. Svobody přibývá mezi spisovateli mužu technického \'zdělání a přírodovědeckého rozhledu. kteří projevují hla\'ně v době poválečné sklon k experimentum. pO\'ahy druhdy utopistické. Za osmdesát let v~'voje českého písemnict\'í \'ystřídala se rychl~'m tempem novo\'ěk~'m zhruba čtyři pokolení. podl~ nichž možno duševní a slovesn~' život periodisovati. Jednoznačn~'ch dělítek ovšem není. V jedné a téže generaci zápasily totiž často protilehlé tendence myšlen kové a v('dle vládnoucích ideí žily nebo ži\'ořily i zá~ady pokolení staršího: vedle vlastního voje. tvurčího a činného. vynořo\'alo se i méně početné a významné mezi pokolení. někdy 253