formou bajek, deklamovánek, básnických poslání a řikadel ,.;tíhal politickou reakci, zvůli státníků, nenárodnost škol a hlavně oficiální církevnictví, zpozdilost celibátu, papež,.;tví a pod. Z učení Heglova vyšel také Karel Boleslav Štorch (18121848), který zasáhl do r. 1848 (v. v.). Jako myslitel zdůrazňoval nutnost osvobodit se od jednostranného vlivu německého a čerpati z kultury francouzské a anglické. Hlavním jeho zájmem byl dějepis a zeměpis; byl jednim z prvních, kdož se obírali filosofií Komenského. Dusledným herbartovcem byl proti těmto zástupcům filo~ofie Heglovy u nás František (,'upr (1821-1882), který vynikl i svými podněty v pedagogice. Jeho památný spisek Sdu oder Nirhtsein der deutscheu PhiZnsophie in Biihmen. Ein Beitrag zur Geschichte der utilistischen Tenden::: der Jetztzeit (1847) je výsledkem sporu o oprávněnost filosofie v české literatuře, který měl s několika svými stoupenci proti Havlíčkovi, Štorchovi a Gablerovi. Zádal, aby v rozhodování pro tu či onu filosofii byly pomíjeny ohledy národně utilitářské a doporučoval proti rozumu positivistů soustavnou filosofii vědeckou. Svůj herbartismus dosvědčil i příručkou psychologickou. O vlivu Schopenhauerově svědčí hlavní jeho dílo Učení .~taroindické (3 sv. 1876--1878. 4. sv. 1884), řada voln}'ch kapitol svérázné kritiky náboženství, které se Cuprovi jeví posléze dílem čistě lidsk}·m. Literatura obrozeného národa. (Od r. 1860 po r. 1939). Ná\Tatem ke konstitučním řádům bylo národum v Rakousku umožněno pokračovati jak v politickém zápase o národně politická práva, tak ve všestranném rozvoji kulturním. Toto dvojí úsilí dovedl česk}" národ ze všech Slo\"anů v habsburské monarchii spojiti nejúčinněji a nejúspěšněji. Na rozdíl od obrozenského období nešlo mu již o pouhé bytí a vědomí národního života, n)'brž o veřejné právo. jakému se těšili Němci a ~faďaři. a o úplné rozvití všech sil duchovních a mravních, Ačkoli\' ani po r. 1860 nechybělo dob, kdy se zdála národnost zno\"U ohrožena, přece se Cechové a vedle nich a s nimi Slováci v koruně 249