vadle, o otázkách školských a literárně organisačních. Zásady, které v posudcích zdůrazňoval, shrnul v teoretické stati Kapitola o kritice v »Ceské včele« r. 1846. Zde v duchu Lessingově a Mladého Německa odlišil kritiku od přátelského posudku, znovu odmítl vlastenectví jako pláštík špatné literatury, položil požadavek kritiky objektivní a odůvodněné, popřel názor, že kritik musí být zároveň spisovatelem; od literatury žádal pravdivost, původnost a tendenčnost. Tak jest Havlíček naším prvním temperamentem kritickým a tvoří protiklad ke kritikům se snahami literárně-historickými, jakými byli na př. Sabina nebo Nebeský. Básník Havlíček začal již na gymnasiu verši psanými v duchu silně vlasteneckém. Na Rusi nalezl pravý svť.tj literární druh, epigram, který v této dooc nejen pěstoval, ale i překládal a teoreticky studoval. Učitelem mu byl zde především Lessing, který jej přivedl k Martialovi a k svému předchůdci Logauovi. Asi z 200 epigramů vznikly téměř dvě třetiny v Rusku a asi jedna třetina jsou přebásněním epigramů cizích. Se stálým důrazem na ideu epigramu, účinný vtip a přesnost charakteristiky bičuje Havlíček soudobé neřesti literární, politkké, společenské a kulturní a především církevní úsečnou řečí, vyškolenou na prostonárodní písni; podle toho rozdělil své epigramy do oddílů: »církvi, králi, vlasti, Musám, světu<. Kromě epigramu užívá formy satiry a parodie veršované i prozaické. Zde s oblibou sahá k lidové nebo znárodnělé písni, naplní je tendencí, především politickou a vniká jí do nejširších vrstev. Mnohé z těchto parodií, které patří k nejvýznačnějším bás~ nickým plodům revolučního roku 1848, zlidověly. Havlíčkova satira a parodie byla v českém písemnictví novinkou, hlavně, že útočný a bezohledný. břitký a vtipem překypující Havlíček zahájil proti starší, neosobně a matně typisující metodě, běžné na př. Langrovi nebo Koubkovi, satiru plastickou a reální. Z této půdy vyrůstají i tři větší básnické skladby Havlíčkovy: Křest SV, Vladimíra (psán podle plánů přinesen)'ch z Ruska v I. 1848-1854, celkově vydán až 1876) s podtitulem :>Iegenda z historie ruské« volně rozvádí dva motivy z Nestorova letopisu, utracení sochy Perunovy knížetem Vladimírem a počátky křesťanství na Rusi, kolem nichž zosnoval svou vtipnou satiru na absolutismus církevní i státní. Osvícenský filosofický názor na náboženství, prosycený feuerbachovskou myšlenkou o lidském původu jeho, a demokratický odpor k panov 245