HVl- práce s tendencí náboženskou a výchovnou vydávali \' »Dědietví svatojánském«. K nim náleží Jan Ehrenber~('r ( 1 S 15-1 SS2) , pozdčj?;í kanovník vyšehradský, Kromě obrazů z venkovského života na Solnicku (Staří Boukalovi na žil'llOsti (l Ilit l'.líminkll, Tři králové z Bukoviny, Měďák tl VoMill/ík. Rodinu Čcrnuíkova a j,) a povídek historick)'ch psal i povídky pro děti. stati dějepisné a homiletické. Antoš Dohnal byl pSl'udonym Leopolda Hansmanna (1824 -1S(3). pi'ítcle B. Němcové, kter)' si získal značné zásluhy o moravské novináh;tví jako redaktor »Moravských novin« a poi"adatel "Domácího přítele«, Zde s maskou venkovského souseda a písmáka Antoše Dohnala otiskoval své rozprávky ze života hanáckých venkovanů z Kroměřížska. psané pro.stou spisovnou mluvou hojně dialekticky zabarvenou. bez moralistní tendence, takže se pokládají za počátky na· turalistické povídky moravské. Jak jsem dostal pŮl/ÚIl (1860l. Franta na l'ojně (1861), Na pazderllč (1862) jsou nejznámější. Až do probuzení konstitučního života v Rakousku byl \' Čechách jediný politický časopis, »Pražské noviny«, jež za redakce Lindovy a později Čelakovského měly význam pi"edcvším literární: r. 1846 se stal jejich redaktorem K. Havlíl"ek a tu položil základ a vztyčil vzor českého národního novinái"ství. Kart'llIadíčt'k noro\'sk~' (1821-1856) se narodil 21. října 1821 v Borové u Přibyslavě: do školy chodil doma a v Jihla\"(~'. kde se doučil německy; r. 1833 odstěhoval se s rodiči do Německého Brodu (nyní pojmenovaného Havlíčkův) a zde studoval na gymnasiu do 1', 1838. kdy odešel do Prahy na filosofii. Hned v prvním roce se stal uvědoměl)'ffi Čechem. horliv\'m Slovanem a os\'ícen\-n1 racionalistou. Abv mohl úspěšně probouzeti lid. vstoupii do semináře, ale pr~jeviv svobodomyslné sm)'šlení i v otázkách nábožensk)'ch. byl brzy vyloul"en, Odešel domu. kde se připravoval na činnost spisovatelskou. vzdělávaje se hla\'Ilě v duchu slovanské vzájemnosti. Prostřednictvím Šafaříkov)-n1 přijal vychovatelské místo na Rusi; na cestě tam uvedl jej ve Lvově K. V. Zap do studia života a písemnictví polského, V Rusku vytrval od počátku r. 1843 do léta 1', 1844; tu poznal filosofii Heglovu. kritiku mladoněmeckou a slavjanofilské hnutí na Rusi. ale brzy se vyléčil ze svého nadšení rusofilského; nejmocnějším dojmem literámím byl mu rusk)' realismus Gogolův, Vrátil se opět přes Polsko do Brodu, 242