1848 zasáhl redakcí politického »Pražského posla« (18461848) a »Selských novin« (1849). Za svou činnost politickou a literární mnoho trpěl za nastalé reakce. R. 1851 byl nucen se vzdát ředitelství na Stavovském divadle, stal se ředitelem a hercem kočující společnosti, s níž i se svou rodinou živořil až do své smrti. Od veršů v duchu i formě Kollárově, jimiž vstoupil do literatury, odvrátil se pod Klicperovým vlivem velmi záhy k dramatu a k povídkám. Vlastenecké hry historické, jichž před r. 1848 napsal čtvero, trpí chabou dramatičností a nabubřelostí slohu. Skutečné dějinné tragedie začal psáti za vlivu nových ideí: do děje i do charakteristiky postav vkládal dobové ideje politické i sociální, historického podkladu her valně nedbaje. Krvavý soud aneb Kutnohorští ha't'íři (1848) využívají dělnické vzpoury a vyslovují novodobé sociální požadavky; veršovaný Jan Hus (1848) stal se zosobněním vlasteneckých a slovanských, ale i demokratick)'ch a liberálních zásad r. 1848; Krvavé křtiny čili Drahomira a její syllové (1848) rozvádí opět myšlenku demokratickou a slovanskou a Zižka z Trocnova (1849) je typem novodobého politika. Vedle her historických zasáhl do současného života řadou činoher ze života rodinného, měšťanského a řemeslnického: v nich postavil dobře odpozorované postavy, charakterisované jadrnou řečí, do děje zpravidla výchovně tendenčního. Pa"i Marjánka. matka pluku (1845), která je obratnou lokalisací Kotzebuovy činohry do českého prostředí, zahajuje řadu těchto her, z nichž nejúspěšnější byly: Pražský /lamrlldr (1846) a Pražská děvečka a venkovský tovarlJš a "eb Paličotm dcera (1846). Ze školy německých dramatikú vyšly i Tylovy dramatické báchorky, ale právě v nich přiklonil se Tyl nejtěsněji k lidové tradici a promluvil nejvroucněji k srdci národa: Strakonid:ý dudák (184í) , Jiříkol'O vidění (1849), Cert na zemi (1850) a Les"í pa,,"a (1850>. Plastické lidové postavy. zasazené do pohádkového prostředí, mluvící skutečnou řečí lidu, břitký dialog a nevtíravá tendence jsou přednostmi těchto her. které znamenají vítězství zdravé lidovosti nad romantikou. Z místní frašky pražské. založené na vídeňské hře Bauerlově, Fidlomčka aneb žádný hněv a žádná n:ačka, provozované po prvé 21. prosince 1834. pochází píseň slepého houslisty Mareše »Kde domov mújc. jež se s nápě',oem od Fr. Skroupa stala záhy hymnou národnf. Ve dvou slokách shr 234