obraz prostředí krajinného, dobového i společenskéhll. I v próze jest položen důraz na hudebnost, která je zesilována lyrick)'mi vložkami zcela podle estetiky romantismu, podle niž jsou do děl vkládány i prvky groteskní. Zl zam\'šleného historického románu Kat, rozvrženého dl i::tyi:dílu. Valdek,}(řil'oklát, Vyšehrad a Kar/ul' TÝl/ a kter~' ml'l obsáhnouti ('eské dějiny od mládí Václava IV. až po Korybutovu episodu v Cechách. byl podrobně vypracován a vydán jen Křil)okltit (1834), Vedle umění krajinářského položen jest zde hlavní důraz na psychologii dvou protichudn~'ch rozervanců. krále. syna rozumu, a jeho kata. syna fantasie, K historick)'m skladbám patří i zlomky l'aldiee z dob švédského vpádu do Čech a KláMcr sázal'ský ze sto\. XII. Z autobiografick~'ch pi'íběhu, cestopisn~'ch dojmů. z filosofických úvah i alegorick~'ch vidění vznikl~' Olmell ~i l'(!fa mdLO (183'1), obsahující V der I/a Bezdčzu a ol/áriI/ku: v Máriw'(' se ·kupí kolem titulní postavy mignonské hrdinky odvážná realistická malba proletářské čtvrti pražské, Vrcholem l\lácho\"čl byronství a nihilismu je náladová alegorie s filosofick~'m pozadím. Krkol/ošská pOlit (1833) : je to subjektivní zpověď z myšlenkov)'ch krisí a apotheosa zoufalství v rámci fantastické noční přírody s romantick)'m motivem poutníka a kláštera, !'\ejvětší románové dilo Máchovo jsou Cikál/i (1836) se základním moti\'Cm vášnivé žárlivosti. s cikánskou a benátskou romantikou a s ukázkami mistrovského umění krajinářského, Znamenitě propracovaná ideologie vyúsťuje do bezútěšné· ho fatalismu. Scénické zlomky Máchovy uchvacují spíše prudk~'m lyrismem. mohutnou patetičností než dramatick)'m spádem: jsou to nál'rty k historick)'m tragediim: Bmtři ze zápasu mezi Jal"Omírem. Oldřichem a Boleslaw'm Ryšav~·m. BmtrOlTah ze sporu S\'. Václava s Boleslavem, Bo1cshll' patrně z mladosti téhož knížete a Král Fridrich z období bělohorského, odkud k Máchovi \'anula jen \'lastenecká elegie. nikoliv nábožensk\' duch reformační: zlomky \'Cselohrv Po kSIl.lí ukazují ke'škole klicperovské, • . ~Iáchova korespondence a pi'eneck)'ch romantiku uchová\'ána byla památka ~Iá 216