l)(khorky (1815L Umělecký pokrok, založený na národopisném studiu a na novém, mladoromantickém pojetí pohádky (bratří Grimmové), znamenají K. J. Erben a B. Nt·meová. Jejich vypravovatelské umění platilo za vzor. Beneš Method Kulda sebral na Rožnovsku Pohádky a po1'('sf; IlIí rodil mom ,'sk/ho (1854). Fr. Stránecká na Velkomeziří("sku PO/I/idk./! ::: Moravy (1868). Od let 70. mikají do :"tudia pohádkoslovného nové metody, vYJll~'vající ze stanoviska kriticky srovnávacího: požadujt' Sl' pi'ccievším těsnopisná přesnost při zápisu pohádt'k, dbajíl'Í slohu lidov)'ch pohádkářů, Za přední úkoly pohádko\'t, v("dy srovnávací se požaduje: opatřiti si přesné záznamy H'rsí pokud možno starožitn)'ch s vydatnými ZIH'á\'ami o vypravovatelích: získati dukladné a úplné soupisy pohádl'k ncjlépe podle motivu: metodou analytickosrm'nával'Í rozebrati z obecné mezinárodní souvislosti motivy látek i jejieh provenience: zjistiti knižní zdroje prózy lidovt', Pi'edními pohádk()slovn~'mi badateli a současně i sb("rah'li pohádek jsou Václav Tille (Soupis česk.ljrh pohádd •. , 1!l30 a 193·1: srov. jeho stať České pohádky. studio pohádkách B. Nt'mcové a mono~rafii Ceské pohá(lky do r. 18~8, 1909) a JiH Polívka (Slip;s slOl'rllsk.lírh rn:::prál'ok, 1 !123-1 fl30: srov, jcho SIOI'(( Ilsl .• J po1!<Ídky1932L Z jin~'ch sbl'rateIu vynikli: sbl'ratelé pohádek chodsk)'ch J, Fr, Hruška a J. Š, Baal' a sbČ'l'Htelpovídek.; kladsk)'ch J, Št, Kubín. \' báchorkách se zachovaly zbytky nižší mytologie a zákmity staré démonologie. jež dobásiío\'ala transformistic-kú obraznost lidov~'ch pohádkář-ů a jejich vřel)' poměr k pi'írodč, ~lotÍ\'y zORobiíující jevy žiwlné jevily se romantikúm jako dúkaz mytologického a kosmologického púvodu pohádt'k. Jejich rytířRko-stř-edo\'l;k~' ráz pochází jistě z litt'rárních př'l'dloh lidov~'Ch knížek. do nichž pÍ'l'šel z rytířskl'ho a dvorského eposu. A\'šak i Ih)\"á doba zaban'ovala pohádky motivy vzat~'mi ze sel::;k~'ho poddanst\'i, z napětí nwzi H'nk()\'any a měšťáky a Jlod Tyto vztahy se řeší\'aly spíšc s rozmarn)'m humorem ncž patcticky nebo scntimentálnč, T, zv, pOl'ítiky o PÚ,/il Bu/w, sousti'cliěné kolem moti\'u putoval1l Krista, ukazují k pú\'odu z církevních legend, Zdi'l'cí po,.;tavil'ky \' pohádkách pocházejí spíše z trarlice poczopovskL' a z .k.iích obml'll stř'edO\'l'k~'ch ncž z ep\)su zvíi'ccího, 112