všech oborech ducho.vního života. Když evangelická emigrace zvolna zmlkala, stalo se jesuitství hlavním, ba jediným výrazem myšlenkových a slovesn~'ch Čech a nadešla vlastní vítězná doba pobělohorského baroka. Užívalo častokráte velikého duchovního násilí, poutalo svobodn)' vývoj myšlenky, znamenalo nový příliv cizoty, avšak nebylo bez kladných hodnot náboženských. Ač se ve filosofii a v dogmatice namnoze vrátilo k scholastice, působilo v kázání i ve zpěvu na cit katolické zbožnosti; velké obliby nabyl kult svatých a mučedníků, značnou měrou i domáeíeh. Nová barokní zbožnost zasáhla duši lidovou a prolnula její slovesné projevy. Ve školství nastal rozkvět jen po stránce kvantitativní, kdežto duchem se nemohlo ml'řit s pokroky, kterými Komenský vystupňoval vychovatelskou tradici Jednoty. Školy jesuitské byly veskrze latinské bez skutečného obsahu vědeckého. Již před Bílou horou za::alo všaK počešťování jesuitského řádu, které pokračovalo tak. že z něho v XVII. a XVIII. stol. vyšla řada vynikajících, národnostně cítících spisovatelů veršem i prózou. Jazykově doznalo češství pobělohorské velké újmy zevní i vnitřní. Němčina se stala vedle češtiny jazykem úi-eclním a počala pronikati do jednání i do listin; vlaština a španělština byly vedle němčiny jazykem stavů vznešen\'ch, kdežto latina ovládla úplně školy i písemnictví vyššího slohu. Vnitřně bylo na počátku tohoto období dokonáno vítězství vlivu humanistické latiny na (~eštinu. a to ve slovníku i v syntaxi; ale brzy nastal obrat. Púsobl'ním kazatelů i skladatelů duchovních písní se spisovná řeč přiblížila lidu; vnikaly do ni sice vulgarismy i četné chyby t varoslovné, ale zároveň přib)'valo názorné obraznosti a konkrétnosti, což se ukázalo v prostonárodní slovesnosti. Proti mluvnick)'m chybám a jazykovému úpadku vubec horlili purističtí autoři mluvnic i brusů. mající větší lásku k mateřštině než znalost její, což vypl)'\'alo z přerušení literární tradice. Literatura období bělohorského neopouští zprvu cesty, na nichž se vY';íjela v sto!. XVI.. a dO\'Tsuje myšlenkově dílo české reformace i katolické protireformace. Veškerou slovesnost domácí ovládl v X\'II. stol. duch barokní, jeho~ hlavními znaky jsou pathos myšlenky i v~'razu ve spojení se zanícenou citovostí i obrazivostí uměleckého života. Nevzniká jen působením literatur cizích. nýbrž vypl~'vá přímo z duchovních sklonů i potřeb člověka. I když by bylo 81