a především Postila na neděli a svátky z kázání r. 14561457, kterou možno považovati za vrchol řečnického umění své doby jak pro živou názornost, tak pro lidové podání. V posledních letech života vystupoval proti Bratřím, ač pn-ní přívrženci této náboženské společnosti vznikli z po~lll('hačů jeho. Největší myslitelskou osobností a zároveň i nejoriginálnpjšÍm spisovatelem českým věku XV. byl Petr Chelčický (žil asi 1390-1460), zeman, jenž má jméno podle vsi u Vodňan, ve které trávil v klidu věk mužný a stáři. Opravn)' směr v církvi poznal v mládí na kázáních Husových v kapli Betlémské a v letech následujících; teprve odpor proti násilnému zakročení ve věcech víry a vítězná bitva u Vyšehradu r. 1120 vyhnaly ho z Prahy, aby v ústraní \'esnickém uvažovalo reformách v křesťanstvi. Vzorem církve byl mu stav její v době apoštolské, jednotlivec pak povinen jest žíti podle zákona božího. Proto třeba zavrho\'ati světský majetek a nepříkladný život kněžstva tehdej~ího, odmítati násilí v církvi a násilnQu obranu ve věcech \'íry (také války husitské) ; členové církve podTe slov Kristových mají býti vespolek bratřími a sestrami. Takto se nám jeví Chelčický mnohem bližší názorům táborským než kališnick)'m a u táboritů těší se též vážnosti, ač se již v prvních spiscích i ve svých čeln)"ch dílech ostře postavil proti praksi táborské. V nauce theologické Chelčick)' všude je závislý na předchůdcích, zvláště na Husovi, ale i na Stítném, Matěji z Janova, nauce valdenské a hlavně na Wikleffovi. Ve vývodech postupuje ještě dále, ponechávaje si všude samostatný soud o naukách a provádění jich. Věení jeho dalo podnět k založení Jednoty bratrské. Chelčický latinsky neuměl, nemohl se tedy v mládí vzdělávati na universitě. Bibli a spisovatele církevní znal jen z překladu a ze zpráv, které mu o nich podávali mistři z Prahy známí. Proto i sloh spisů jeho je původní a nehledan)'. Je to sloh selského lidu, přiměřen)' demokratické době husitské. Působí naň mocně slovo biblické, živá výmluvnost kazatelů, mnohem méně theologické rozpravy učenců. Přední spisy Chelčického jsou: Postila čili Kniha 1Jýldad!loV sjJasitcdlných na členie nedčhlie celého roku, (psána asi od roku 1434, dokonč. roku 14-U) a Sir( 1,icry pravé (mezi 1. ]4-10-43). Postila náleží mezi nejpřednější zjevy české reformace sV)"llli dusledn)'mi v}'klady zákona božího. 43