zbarveným; v symbolice barev, v kultu mučednictví a zázraků, v dekorativní výmluvnosti byl věrným synem své duby; jako umělec básnického slova stojí vysoko. Dílo jeho, t. zv. větší legenda (3619 v.l se nazývá stokholmskou, protože rukopis přes 200 let byl chován v Stokholmě (nyní v ZPTl1. archivu mor.). Kratší legenda o sv. Kateřině, brněnská. složena jest ve slohách čtyřveršových. K leg-endě svatokateřinské se pojí těsně zlomek legendy () sv. Markét!; a Ir !/ci/da o sv. Dorotč, jejíž původní látka byla zanedlouho zpracována jako epickolyrická píseň a později přešla dílem jako píseň, dílem jako hra do lidové tradiee. Rázem se jim podobá také legenda () desítí tisíl'Í,.h ryt ířú, drasticky líC-ící mučení křesťansk)'ch rytířů na hoře Araratu, Ale vedle těchto legendárních látek nových. takřka módních. nepoklesala ani záliba v apokryfickém okruhu života Kristova a Madonina. Legenda o Jdí.~od' mlrídí se pol'íná zrozením Panny Marie, pak líčí narození Kristovo a život jeho až do dvanáctého roku. Děj nepodává se příliš obratně a přeplněn je zázraky, Několikráte zpracováno /OIlI/čcní Pánč, a to spíše meditativně než epicky. K osudu r.latky Kristovy vztahují se legendy O nmlc1)(,l':::dí Panny .11arie, Svaté Mařic s nebes chníia, Radosti .'Indi- Maříc: i zde nábožné úvahy převažuií nad živlem v~'pravným, To se stupňuje v Anscll111l, skladbě rázu leg-endového, v níž sv, Anselm, arcibiskup canterbursk)' (;. 1109), se doptává matky Kristovy po podrobnostech umučenÍ. Obsahu podobného jest skladba Maria .llagdrt!el1a, připojeno však vzkříšení a objevení se Kristovo ~farii Mag-dalské. Samostatné místo v leg-endární epice doby Karlovy zaujímá legenda o Sl'. Proko/III, zachovaná v rukopise Hradeckém, Úcta k slovanskému s\'čtci Sázavského kláštera uchová\'ala se v jeho působišti dlciuho: zde vznikla o něm \' XI. stol. legenda staroslo\'ěnská i její překlad latinsk~', prameny to t. zv. mnicha Sázavského. náležícího mezi Kosmovy pokračovatele věku XII. Kdežto oficiální latinská legenda se mohla opříti i o prameny nej!>tarší, zakládají se obě česká zpracování na dosti pozdní recensi legendy latinské, Jedním jest prozaick~' život S\·. Prokopa v . Pasionálu .... , druh~'m veršovaná legenda z Hradeckého rukopisu asi z polovice XIV, stol. Vedle zázračn~·ch živlů zajímal skladatele antagonismus obřadu latinského a slovanského, pojat)' v protiněmeckém duchu dalimilovském: podání \' tradičním rozměru epickém svčdčí spíše o bodré jadrnosti 23