ni'kterým výrazům se ani v době Karlově již nerozumělo. · lruží se k písemným památkám rázu Dalimilova a snaží :,,' uhájiti domácí kulturu proti postupnému a již nezadrži· "'nému vnikání životních forem a mravů cizích. Období vyzrálé gotíby. (1348-1409.) Do doby Karlovy zároveň s rozkvětem státně politick.ým blahobytem hmotným spadá v zemích česk~'ch značné · (Jzšíření vzdělanosti knižní a tím i literatury. Panovník Ipevnil v zemi pořádek a pečovalo hospodářsk5' rozvoj, !oprovázený současně kulturou uměleckou. Prováděje ná"ladné stavby, povolával do země vynikající umělce, zvlá~tě francouzské, tvořící v pokročilém slohu gotickém, Po';5'šením pražského biskupství na arcibiskupství nejen vymanil Cechy z tísnivého područí německého, ale dodal váhy a autority duchovnímu stolci, na nčmž zasedla velká osobnost Arnošta z Pardubic. Založiv universitu r. 1348 pro S\'ůj národ, jak v zakládací listině v}'slovně praví, zadržel doma proud mládeže po vzdělání dychtící, spolu soustředil ve svém sídelním městě i znamenité cizince, mistry a žáky, a to nejen z Polska a z Německa. ale zvláště z Francie. výklady na této první vysoké škole Vl střední Evropě dály se ovšem latinsky. cizinci zprvu na ní měli převahu, ale kol nového střediska vědění šířily se nové proudy vzdělanostní, které nemohly zůstati bez účinku ani na širší vrstvy lidové. ~Iocně působila na duchovní život \' zemi a v národě kulturní osobnost Karlova. Gotick~' ki'esťan v něm znal celou dráhu náboženského života od asketického sebepokoření až k ekstasi spojení s Bohem. V Karlové individualismu se hlásí již směr humanistick~', přicházející k nám z ltalie \' osobě Petrarcově a získávající si přízeň vynikajících mužů z kruhu Karlova, zvláště biskupa Jana ze Středy, Karel také sám pe~uje o rozkvět literatury, a to spíše naukové než básnické. Dbá. aby se zachovala nástupcům pamH jeho života. četné muže jiné pobízí k spisování historickému. podnčcuje i díla slo\'nikářská. stará Sl.' o ustálení prámího stavu svS'ch zemí. podporuje rozvoj právnického pisemnict\,í. S v}'vojem myšleni a vědy ruku v ruce kráčí po\'zoesení literatury prozaic ké. 21