ním. Snad vznikl podle latinsko-francouzské předlohy, k nám přinesené. Jiná scéna komického rázu byla ve zjevení Kristově nevěřícímu Tomáši, jiná ve výjevu Ježíšově učedníkům v Emausích. Kde bylo třeba přibírati ke hrám osoby světské - byli to hlavně studenti - z nedostatku duchovních, porušování rázu církevního při povolené improvisaci textu postupovalo tím více. Třetím stupněm těchto her pyly hry pašijové (mistc-rie), kde k výjevům z umučení přistupují také jiné scény ze života Kristova. Do těchto misterií záhy byly také vkládány části lyrické, t. zv. pláče Mariiny. Bohatší rozvoj dramatickolyrick~rch a pak dramatick~'ch skladeb u nás lze pozorovati v 2. polovici XIV. stol. Z her liturgických se vyvinuly umělé hry velkonoční, mezi nimiž u nás hojně zastoupeny hry tří Marií s nářky nad ztrátou Spasitele. Byly původně latinské, ale vložek česk~'ch v nich přib~'valo. Cesky skládány hry o v:::křFwní Pál/ě, později s groteskními i rozmarnými scénami príhrobními i pekelnS'mi; celistvá hra O KristOl:Č::: mrtFýf'hl'stlÍllí a jeho 08/avOlí zachována jest v rukopisu klementinském až ze XVI. stol., ale vznikem sahá o dva věky nazpět. P/al/kty (nářky) Panny Jfaric byly také někdy částí her velikonočních: v nich sv. Jan těší matku Páně, umírající Kristus pak pronáší znám~'ch sedmero slov. Z období velikonočního rozšířily se dramatické hry též na jiné svátky, zvláště takové. o kter)'ch se konaly průvody: tak o Květné neděli, o Nanebevstoupení Páně. o Božím těle. O vánocích před\'áděly se hry žákO\·ské. značné rozpustilé. Rozvoj dramatických her náboženskS'ch s fraškovitými vS'jevy světsk~'mi byl u nás přetržen reformací: ale dávná tradice prosvítá pak místy \' lido\')'ch hrách provozovan)"ch na venkově, namnoze v podobě z XVIII. stoi. Roz\'oj české p r ó z y n a u k o v é spadá až do doby Karlovy. Z doby starši máme zachovánu jedinou památku prozaickou. a to obsahu prámického: jest to pokus zachytiti staré zvykové právo domácí proti náporu něrneck)'ch prá\' k nám se hrnoucích i proti nastá\'ající recepci prá\'a kanonického i římského. Jest to příručka staročeského práva procesního, t. zv. kniha Rožmberská, podávající návod. jak si na soudě zemském vésti. Za púvodce jejího se pokládá p. Pt.>tr z RoŽU1bt.>rka, nejvyšši komorník zemsk}' za krále Jana (v I. 1312-1346>. I~niha má slovesn)' ráz starožitnS', 20