i se svými hojn)'mi bohemismy se dostala do Charvátska a na Rus, V pozdní podobě, která snad porušila původní povahu jazykovou i veršovou, se nám opožděným zápisem dochovala jediná písňová památka česko-církevněslovanského písemnictví na naší půdě: jest to nejstarší duchovní píseň česká, lIosl)()dinf', })omilu,i ny, náležící obřadu západnímu, ale již slovním pokladem hlásící se k církevněslovanské tradici u nás. Lid v ní prosí o slitování a zvláště Krista jako spasitele světa vzývá za spasení. I Lid se účastnil bohoslužby nejprve tím. že podle návodu kněží ve ';hodných dobách vyvolával »Kyrie elei30n« (česky zkrác. »krleš«), Pt'03tÉ: toto \'z)'vání Boha rozšířilo se několika slovy (na př. u nás pi't'kladem připojeným k řeckému slovu: »Hospod:ne, pomiluj ny«!) v t. zv. tropus, jako máme taková slova zachována z Něn1l'cka (z IX. stoi.) i z Čech (XI. stol.), 1 Staré podání (ze XIII. sto1.) př'ipisovalo píseň tu sv. Vojtěchu, nyní podle jcdnotliv)'ch slov na pohled staroslověnsk}'ch (pomilo'lati, spas. krleš) i podle celého rázu počítána je mezi zbytky liturgie východoslovanské: vznik její spadá patrně jcšti\ do XI. století. Ve XII. století se již těšila takové oblibc-, že se stala písní slavnostní. kterou též v chrámech při v)'znal'n)'ch příležitostech lid zpívával. I řádem korunovačním císaře Karla IV. stanoví se jako závěr slavnostních obřadů pomazání krále. Nápěv zachoval se několikerý, nejstarší znám je teprve z r. 1397, kdy mnich břevnovský, Jan z Holešova. napsalo ní celé pojednání. . Púsobení latinského západu na českou literaturu je trva~e. a (~o~lalo z\'láštního rázu nejen dějinám česk)"'m, ale 1 ceske literatuře. Založením biskupství pražského (r. 973), k~eré mělo ráz latinsk)', podlehla liturgie v)-chodní, nalezla vsak \' XI. stol. ještě útočiště v klášteře sázavském, založeném od knížete Oldřicha pro sv. Prokopa r. 1032. Tu obřad s~ov~nsk)' trval s několikaletou přestávkou za knížete Spytlhl1e\'a do r. 1097, až i odtud vymizel a ustoupil obřadu ':. písmu latinskému. Jazykem církve západní od prvopocatku byla latina; ta pak po cel)' středověk a ještě dvě :,t.oletí potO':l ,.iest jazykem lidí vzdělan)'ch a pěstuje se I jako obccny Jazyk vědeck\' . . I u nás n~jsta.rší památky ducha českého sepsány jsou jazykc:n l~tll1sk.Y~l; v nich se vyskytují pouze jednotlivá slova ceska, nCj\'lce osobní jména mužská a místní. Jsou to legelldy o česk)'ch světcích, :;pl'áry lctopisllé] kroniky 8