ladově, jest to první ze »Zpěvů pátečních«; hymnické pathos, verbalistická nádhera, myšlenkový lyrismus řadí báseň, zcela různorodou v rámCi» BaHad a romand«, přímo k několika rhetorickým fugám »Písní kos mi •.ckých«. Již tu marně pokouší se N eruda svou rozlomenou subjektivitu spoutat epickou fabulací, krajinářskou výzdobou, a tak bude dvojnásobně i ve »Zpěvech pátečních«, z nichž nejstarší časově se těsně druží k to •muto temnému šumavskému motivu. Tři ze »Zpěvů pátečních« jsou přímo obnažené zkrvácené konfesse: báseň »Ecce homo«, v níž leží klíč celého cyklu; ~lavná synthesa Nerudova citového života »Láska« a konečně i melancholická modlitba »Anděl strážce«, ta zvláštní smčs naivnosti dětské a smutku stařeckého. Je •.sdiže v předposledním z »Prostých motivů« N erudova touha, aby »ve smrti žhnul ještě jeho duch a jeho ctnost jako červánky kolem země«, zkameněla v přísný obraz veliké pýchy a krásy, chvěje se tuto již jen v nepokryté, palčivé muce: »Já nedím: ,Bohu dík, jsem lepší jiných!' Kdož smí se přímit, než se život zhroutí, než poslední doběhne z hodin stinných, že cesty kal mu roucho neposmoutí?« A úryvek osobní zpovědi chová každá z ostatních básní, takže ještě před odchodem v pregnantních ná •.p~vědech a ve výmluvných narážkách zjeví se celý N erudův život. Chudičké dětství sociálního vyvržence zabolí ještě jednou, a matčiny oči zase upokojí. Junácké 97