U MĚNí jest velkým darem divinace a zkratky: co dovedl Neruda intuitivně vytušiti a úsečně semknouti v několik kratičkých »zimních motivů«, to prožíval těžce a mučivě plných osm roků. V těch posledních letech choroby a samotářství, neztrácí se Neruda jen světu, ale i sám sobě; zjevuje se jen jednou do týdne s rolničkami draze vykoupeného humoru, aby pak zavřel se do své chladné, opuštěné jizby; což by dovedl snésti, aby svět uviděl »že humorist do koutku jde a pláče«? Je po rovnováze, vypracované tolikerou methodou praktického mudrce; je po všem bezpečí vybojovaném na živote, nejen fysicky otvírají se vždy staré rány. V této pašijové době vzni'" kají básně, které jsou shrnuty do fragmentární sbírky »Zpěvů pátečních«; ty rodí se naprosto jinak než kte'" rákoliv z předchozích Nerudových knih básnických. Kupily •. H se v bohatých a štědrých dobách Nerudova tvoření jednotlivá čísla rychle a organicky ve větší celky, doplňujíce, rozvíjejíce a ucelujíce se vzájemně, vyrážely jednotlivé kusy »Zpěvů pátečních« v dlouhých mezerách jako horká zřídla prýštící z hlubokých vrstev téhož bolestného cítění a ztrácející se zase v so •pečné půde. To, co zůstalo, jest deset výbušných výkřiků obdobného citového pathosu, leč není to orga. nickyrostlýútvarumělecký zrodu »Ballad a romancí\\: neb »Prostých motivů«. Již uprostřed mezi malebnou epikou a vtipnou gnomikou »BaHady české« a »Romance o Karlu IV.« vlnily se temné kruhy pathetické :.Romance o Cerném jezeře«; lokální inspirací, meditativní notou, stilove, ná. 96