a básnicky symbolisoval ve volném k~aji, slastne se chvějícím v objetí oblohy. Ale hory, jež Neruda zná od odstínů ovzduší až po floru, neinspirují ho ani tesknou vznešeností ani chladnou výší, zdůvěrňuje si je. Pod jejich stráněmi a vichřicemi prochází ve střídavé hře dojmů a nálad posledními plesy a prvními tuchami smrti; konec podzimního cyklu jest táhlé, chmurné maestoso.Vkaždém cyklu» Prostých motivů« znamená záverečná báseň vystupňování a vyvrcholení: _~ojná erotika z motivů jarních vyhnána v apostrofě T erézy a Gesu až k paroxysmu; synthesu slavného léta, avšak zároveň i divinaci zádumčivé jeseně zavírá toužebná vzpomínka na Hálka; celou tichou moudrost podzimu v tragické stručnosti zhušťuje strofa: ~Je pravda! Nač se plavit mořem, nač slézat strmých horstev lem: zde zcela nízký pahrbeček, a za ním zcela nová zem!c Stilove ti hnou podzimní a vetší ještě měrou zimní mo •tivy ke krajni prostotě výrazu, omezují se na kratičké strofy, užívají písňové jednoduchosti prostonárodní, varují se deskripce a široce malebné dikce a právě tím dosahují hlubokých účinků, - kolik melancholie a kolik lyrické krásy zamknuto je jen ve čtyřverší skoro prosaické na pohled: »Již širý kraj zhnědnul, a hory jsou jak holé zdě, a vzpomenuv jara, nevíš víc, nač bylo zde.« 94