Bassi, ale i Parini a Mazzini před Alpami a Havlíěek neb Josef František Smetana na sever odAlp. Ale jako Neruda sám, vyrůstá i jeho Ježíš z bojovníka v humoristu a mudrce: bambino v »BaUadě tříkrálové« zvedá se z jeslí a s pokynem božského prstíku uvazuje s resignovaným humorem o hořkém fragmentu dějinné filosofie; konečně v »Balladě o svatbě v Kanaan« jest kazatel z Nazaretu laskavým filosofem, jenž přišel na zem, aby posvětil radost, lidství, dary života, V kte •rémsi feumetoně postoupil N eruda ještě o krok dále, nazvav Ježíše na kříži největším humoristou za slova »Odpust jim, nebot nevědí, co činí!« Nerudova kon= cepce Ježíše neřadí se se k oněm interpretacím Rem= hrandtovským neb Uhdeovským, které rozumějí jen Synu člověka sociálně poníženému, bolestnému a pohaněnému, všelidsky soucítícímu; patří daleko spíše do okruhu, kde vedle Renanova lahodného rabbiho rozhazuje svoje květiny Wildeův Ježíš •• romantik: Ne •rudovi v »BaUadách a romancích« proměňuje se Kristus posléze v násobitele jasu a záře na zemi, osvětlené podzimními paprsky svrchovaného humoru. N ejvroucnějším výrazem N erudovy subjektivity v»Balladách a romancích« jest však stále se vracející apotheosa dětí, tento symbol básníkova hledání ráje prostoty a naivity; krolJ1ěManesových, obdobněsym .•. holických akvarelů »Zivot na panském sídle«, není v českém umění tak toužebného chvalozpěvu na dítě. Jako osamělý Manes namaloval i opuštěný Neruda v lithurgickém ovzduší »Ballady horské«, v zsinalém 88