I.Ballady a romancec právě jako .Povídky rnalo# stranskéc jsou pouze pro povrchní čtenáře neosobní a čistě objektivní epikou; tomu však, kdo je prožil, povědí O Nerudově lidské osobnosti více než mnohá zpo ••. věd lyrická. Poeta mateřské lásky, jenž zatím zvykl si promltati všecky bytostné vztahy lithurgickými alegendárními symboly pašíjového týdne, hlásí se hned v po •. Durých rhytmech první skladby balladické. Zastřeně podává sebeobviňující lyrik lásky zrazené před napl •nením a zavražděné zbabělým chladem v »Balladě staré-staréc tragicky uzrálou a do příšerných důsledků domyšlenou metastasi erotického svého románu. Roz..košně humorné capriccioso »Romance o KarlulV.c \ jest epickou zkratkou pro Nerudův vývoj od kosmo..- ' politické pochybovačnosti až k horoucí víře v národ; z úmyslně primitivistické »Ballady o duši Karla Borov •skéhoc a plesavě překotné »Romance o roku 1848« z~ívají mocné impulsy Nerudova junáctví, kdežto »Romance italskác jest přímo oslavou veřejného liberalismu, jemuž zasvětil Neruda mužný svůj věk. S osobní důvěrností, s vroucím lyrismem pojal N eruda postavu Ježíšovu, které v »Balladách a romancích« připadla role protagonisty; není nesnadno vypozoro..vari, jak Ježíš jest tu podřízen vývoji velmi složitému. Kristus z »Ballady horské« jest zázračné božstvo, horoucně uctívané a sladce milované; v »Romanci šteclrovečemíc stává se z něho rozkošné lidské bambino, jak je malovali quattrocentisté. Na okamžik kmitne se i silhouetta občana Krista pod červeným praporem republikánským, jak v něj věřil nejen Ugo 87