mudřec, jenž dává zevnějšímu malebnému světu s bohem v lahodných úsměvech a svěžích barvách »Ballad a romancí«, jenž před rozchodem dovede naslouchati ještě jednou svůdnému hlasu přírody a smyslů a dáti se jím zvábiti ke křehkým lyrickým tancům :.Pro .• stých motivů«! Zde, a nikoliv v intellektuálním positivismu »Písní kosmických« dovršen jest N erudůvveliký rozvoj od záporu ke kladné rovnováze: skepse a ne ..• gace jsou překonány moudrostí přezkoušenou srdcem, vybojovanou na osudu, zpečetěnou utrpením. »Balladya romance« patří k »Prostým motivům« co nejtěsněji, a to nejen chronologicky. Jsou dvojím vý •razem uzrání lidského i uměleckého, moudrosti životní i jistoty básnické: tak jako sladký a mírný mudřec od", stranil z nich vše, co by rušilo povýšený názor svě. tový, tak vymýtil i uvědomělý a bezpečný umělec jakékoliv nebásnické, časové, novinářské živly, po'" tlačil veškerou reflexi a uskutečnil dvojí, přísně pojatý ideál umělecký: objektivní epiku uzavřených čísel balladických a nejsubjektivnější lyriku deníkového rázu v přísně provedeném řadění cyklickém. Oba básnické svazečky tvoří organické celky promyšleně kompono. vané a úplně protikladné jakékoliv methodě improvisační, básník stojí naprosto nad svým dílem jako sta" nul nad životem v hodinách, kdy pociťoval blízkost ~~~ 84