hlavu národec neb »Vlast svou máš nade vše milo. vat?« Pro nejmohutnější emoce myšlenkové vznícené me. ditacemi o posledních dějstvech divadla vesměrného nebo o základních motivech architektury kosmické hledal Nerada pathetický stil, jaký dotud jen ojediněle óbjevil se v jeho reflektivní lyrice. Třebaže hlučnou rhetoriku Hugovského rodu, která zatím prostř~d", nictvím Jaroslava Vrchlického zdomácněla i v Ce. chách, Neruda příliš nemiloval, jak vysvítá i z kriti •ckých statí, jimiž pomáhal upevňovati mladou slávu Vrchlického, přece dal se na čas strhnouti její prud. kou vlnou. Pět šest čísel »Písní kosmických« a to právě těch, kde jeho myšlenka hrdá a zmužilá zabírá nej,.širší okruhy a kde se slučuje s traR'ickým cítěním vlast •ním v jednotu opravdu vznešenou, zbásněno jest ma. lebnou a skvělou rhetorikou, v podstatě vydluženou a odvozenou. A tak v kosmických hymnech vesměrné eschatologie, »Měsíc mrtev«, »Přijdou dnové, léta, věky, věkův věky«, »Až planety sklesnou k slunci zpět« i ve dvou závratných číslech opojení nekonečnem at krásy, at utrpení »Poeto Svete!« a »Promluvme sobě spoluc, Neruda neproniká do hloubky, nýbrž zabírá v moc. ných rozmaších do šíře, nedomýšlí ideu, nýbrž variuje ji, mění ji v řečnické thema, hromadí parallely a proti,.klady, kupí výkřiky, řečnické otázky a apostrofy, za •plétá uměleji rýmy a skládá těžší útvary strofické, ne. jednou dochází mu dech, a jeho prosté a jadrné umění nevystačuje na výraz tak nákladně honosný. Jistě při,. 78