dává veršované causeru ramec, časové i satirické vtipy střídají se v sršivém ohňostroji, sousedský tón nenuceného hovoru nahrazuje básnický sloh, básník Neruda zase nebezpečně ocitá se v oblasti veršova •ného žurnalismu. Slohu výmluvných a přístupných chanson užil N eruda skoro všude, kde nebeské divadlo mu skýtá svými analogiemi vítané podněty k pro •jevům citů vlasteneckých a populárně titanických; není nesnadno odkrýti tu Nerudova učitele, zdaleka nerovnocenného, písničkáře liberálního měštáctva Bé •rangera. V»Pařížských obrázcích< dal Neruda ně •kolikráte výraz obdivu pro tohoto pouličního poetu, jejž opožděně uctívala i česká literární mládež 60. let, ~»Knihách veršů« najde se nejedna jeho stopa; Václav Solc byl jeho přímým epigonem. N eruda úplně přijímá předpoklad, na němž založen byl neuvěřitelný úspěch chanson Bérangerových: báseň není mu ryze subjektivním hlasem osobního cítění, nýbrž spíše rozho •vorem mezi pěvcem a obecenstvem, které naslouchá a čeká na heslo, na výzvu, na tendenční alarm. Ne •ruda nejenom umí raziti heslo to v stručné a účinné řeči, ale dovede se i konečně stotožniti úplně sda .•vem, který řídí a vede; jest to staré stanovisko jeho mladoněmeckých začátků, kdy poesie měla býti především nástrojem činu. A za těchto několik hlučných chanson, proměňujících poesii vpoliticum, kdežto jindy Nerudovi byla privatissimum, dosáhl konečně obecné popularity a to právě u obecenstva, jež jde tupě mimo nejintimnější jeho lyriku; znamená však opravdu chápati Nerudu, recituje",li kdo s nadšením » Vzhůru již 77