maloval ve svých feuilletonech, snad se tam ozve ně. které z těchto jmen - zpodoboval věci s nemenší oduševnělostí než lidi a naopak dovedl, vládna chvílemi uměním patriarchálního klidu, dáti lidem pouhou per= spektivu předmětů a dekorací. Bohudík jest v »Povídkách malostranských« o mnoho více než methoda, jest v nich hlavně kouzlo osobní a záhadné, těžko definovatelné. Zdá se skoro absurd. ností, ie postavičky tohoto světa tak staromodního, jež jsou podány slohem genrovým a kresbou grotesk.· ně realistickou, jsou myšleny docela typicky, ba přímo symbolicky: ale pročtěte si co nejpozorněji »Svato .•. václavskou mši«, »Hastrmanac neb příběh »Jak si na .•. kouřil pan Vorel pěnovkuc - v čem jest jejich poslední kouzlo než v této docela tichoučké tragice, diskretne zahalené? N eruda však nikdy nebyl objektivním psy'" chologem velkého slohu - jen proto a fro nic jiného nemohl a při své autokritice arciť nechtě napsati velký román - a tak hoře obecně lidské, jímž jako měkkým temnosvitem opředl své postavy, má intimní, osobní zdroj, v podstatě týž, jaký vyvřel pak silně v »Prostých motivech«. Jistě hlubší toto posvěcení spí mezi řádky epické evokace zašlého světa; avšak kdo může říci, že knihu zná, dokud se nezačetl právě mezi řádky? Ale ani positivista neodejde od »Povídek malostranských« neobdarován: povídka» U tří lilií e dá mu požitek yypravo= vání hutného a úměrného;» Pan Ryšánek apan Schlegel« neb »Doktor Kazisvěte radost jadrné charakteristiky; skizza »Jak to přišlo, že Rakousko nebylo rozbořeno« štěstí perlivého humoru a bezstarostné moudrosti. ~ 72