neobeplut toho úskalí zcela bezpečně ... a tak vedle »Svatováclavské mše«, této čarovné básně vnovefli •stické próse, vzal do knihy i snůšku vzpomínkových dokumentů, jakou jest » Týden v tichém dome« neb » Večerní šplechty«. O stil zápasil již v »Arabeskách« epik s mladoněmeckým novinářem, jemuž časová skiz" za Jest vším, že byl to zápas tuhý a nikoliv vždy ví •tezný, dokazují .oeštastné »Figurky«, chronologicky poslední z »Povídek malostranských«, což nebránilo, aby se Neruda v ní vrátil reakčně k slohu starého » Týdne v tichém domě«. Umělecká methoda» Malo ..• stranských povídek« dokazuje však všude, že je před ..• cházeli technicky tak zralí »Různí lidé«. Y »Arabe.skách« není Neruda většinou než figurkářem, jeho jOstavičky originálně skrojené a jadrně ze života vyloupnuté stojí osamoceně, bez souvislosti, bez celistvého ovzduší, bez dobové nutnosti právě jako u staršího bodrého figur káře;, guhše !leb. Tyla, proti nimž už Mácha v próse reagovalI jen humor Nerudův jest jiskrnější, jeho temperament dravější, jeho výraz břitčí. V»Povídkách malostranských« nejsou to však již jen osamocené figurky: N eruda křísí celou svébytnou čtvrt jako osobitý a uzavřenÝ"ce1ek kulturní, jímž jednotlivé postavy jsou dány a podmíněny; rozestírá nad hla", vami všech náladu doby, ve skutečnosti dávno vyvanulou, slučuje všecky osoby v hromadnou osobu a píše takřka psychologii této vyšší jednotky. Jako Ter ..• borch, jako Mieris, jako Chardin - až bude jednou napsána studie o nesčíslných zátiších, která Neruda, milovník a velebitel plodů pozemských, rozmarně na 77