smělosti, jež nebyla však zároveň smělostí psycholo. gi..ckou, proto říkají jim jedni nejnaturalističtější práce N erudova, ač v jejich genrovém humoru není ani stín skutečného naturalismu, druzí dokonce náběh k soci. alnímu románu, třebaže Neruda měl v nich zájem čistě pittoreskní a DClprostone sociální. Humor Nerudův v nich jest snad smavější a radostnější než kdekoliv jinde, ale také o mnoho mělčejší, umělce prozrazuje tu arciť skvělý a svižný dar pozorovatelský, nikoliv však promyšlená tvůrčí práce, měnící náčrty a zápl. sky v opravdové tvůrčí dílo. »Arabeskyc a :.Povídky malostranskéc jsou spřízněny co nejúžeji, ba nazval bych :.Arabeskyc p~ímo prů. pravou »Povídek malostranskýchc. Když Neruda na rozhraní let 50. a60. otiskoval po časopisech novelly, jež později spojil v první svou knihu prós, řadil je cyk. licky pod titul :.Obrázky ze života pražskéhoc, ne •může být pochyby, že konečným uskutečněním tohoto plánu jsou právě »Povídky malostranskéc . Trojí úskalí hrozilo Nerudovi, když s vyspělým uměním vrátil se k záměru mladých svých let: úskalí látky, úskalí stilu, úskalí umělecké methody. V 70. letech, kdy Ne •ruda psal novellistickou kroniku Malé Strany, nebyl mu malostranský domov již prostou skutečností, nýbrž toužebnou, JQ~alisující vzpomínkou, v jejíž mlžné záři vše z dětství, z domova, ze ztraceného světa zdálo se důležitým, slavným, památným. Avšak básník nesmí býti a úplným vyčerpávajícím, musí krátit, vy bírat, vynechávat, neobejde se bez rozlišování a bez o ddělování hlavních rysů od podružných detaihi. Neruda 70