lidskému i uměleckému vývoji: za sesífení smyslu pro reálnost, za porozumění mnohým společenským vztahům a různým povahovým zvláštnostem postava postaviček jimi podmíněných, za osvobození od trudného a marného egoismu, za sloh zhuštěný a soustředěný, za úsečnost a plnost prosaického výrazu, za živost a vervnost jazyka. Na mnohém tomto rysu Nerudova osobního i literárního rozvoje spolupracovala škola ce .•stování i škola novinářství, jestliže však ona N erudu od začátku zahrnuje dary, vymáhá tato od svého premi .• anta tvrdě a neúprosně přepiatý sobotales. V cestopisných svých causeriích stojí Neruda novinář nejvýše, a tu zase »Obrazům z ciziny« patří první místo: 'Pařížské obrázky« mají arcit junáčtější bujarost, rozkošnější bezprostřednost, ano i soustředěnější jednotu, »Studie výstavní« skrývají větší bohatství dokumentární a otvírají rozlehlejší obzory kulturní, avšak v ,Obrazech z cizinyc stoupají barevné vlny krajinných i společenských dojmů rozhodně nejvýše, kolé. bajíce na svých vodách nesčíslné národopisné typy, dějinné podobizny, politické fragmenty. Bylo by po~ třeba definitivně odečísti zNerudových cestopisů vše, co přijal ze svých pramenů, pomůcek, knižních i ústních informací, abychom dovedli oceniti právě to, co jest kořistí jeho břitce pozorujícího oka, hrou jeho ji. skřivého rozmaru, bleskem jeho evropské intelligence: snad by pak zatměl se nejeden kulturní a dějinný pro. spekt,jemuž jsme se obdivovali, snad by ubyl leckterý, zajímavým materiálem doložený a podepřený odhad sociální, snad by zmizel ten či onen z Nerudových 67