právě cestopisná causerie. Sem věru vešlo se vše: spo •.lečensko •• reformní tendence, politický liberalismus, náhoženská kritika, časová polemika, dojmy měst i ze společnosti střídající se v oslňujícím víru, podobizny politiků i umělců, ethnografické povahopisy, vtip časový i dojmový, konečně i pikantní zahrávání vlastní osobností. v Ozývá=1í se r. 1859 z Nerudovy improvisace »Rek .• nete mně, větrové vy, odkud veslujete?« ještě úplně starý romantik Eichendorff, cestuje r. 1863 již plno", krevný příslušník mladoněmeckého typu. Nikoliv ná", hodou vstupuje dvaatřicet let po Heinovi N eruda do »nového Jerusaléma« Mladoněmců, do Paříže; naši oba repraesentativní romantikové, Jan Kollár, romantik starožitnicko •. filologický, a Mácha, romantik básnický, .šli za vnitřním hlasem ovšem do Italie. N eruda neod", chází do Paříže jako básník; jest to liberální novinář od hlavy až k patě, jenž s notl'edamské věže volá nadšeně: »Paříž, cíl mé touhy, kouzelný hrad mé fantasie, starobylá a věčně nová, prokletá a žehnaná, tisíckráte a tisíckráte jmenovaná Paříž«; liberální no", vinář stojí i o sedm let později u Božíhp hrobu v Je •rusalémě a zamračen proti Vatikánu v Rímě; liberální novinář sděluje v »Pařížských obrázcích«, v »Obra •zech z cíziny« a ve »Studiích výstavních« hlavní dojmy »způsobem svým, lehkým jen a zábavným pe .•. rem feuilletonním«. Ještě před r. 1860, kdy Neruda trvale vstoupil do služeb liberálně demokratických deníků »Casu«, »Hlasu« a »Národních Listů«, kdež dle vlastních slov cítil se 65