žedná nuda jsou překonány, vyléčeny, vykoupeny ŕ a může se vrátiti domů očištěn a obrozen. Tento poutník, jenž v Anglii byl básníkem, stává se na německé půdě novinářem. Když byl dobrodružný kníže Puckler=Muskau obohatil typ celkem jen zevně o několik rysů exotického světoběžnictví, přejala jej mladoněmecká škola; stlačivši geniálnost trochu nepohodlnou na občansko-liberální normál, zpopularisovala umění cestování žvatlavou a všestrannou causerií. Při četbě Heina, Wienbarga neb Mundta překvapí vlahá a slastná atmosféra, ležící nad Jejich cestopisnými feuil~ letony: tito duchové příliš neklidní a vznětliví, než aby dovedli hluboce a upřeně se dívati do skutečnosti nevzrušené a trvale se zamysliti nad zjevy stálými a zá. konnými, rostou a rozněcují se pod inspirací střídavých dojmů, měnivých scenerií, hučících měst, vlnících se zástupů. Všichni prahli po velkoměstských podmínkách života a byli spiatí s domovem venkovským ncb maloměstským, zpožděným hospodářsky, zakrnělým sociálne: zdaž nebylo to, co Jmenovali cizinou, jejich skutečnou duševní vlastí? Jestliže romantíkové, neukojívše v dálce své touhy, přicházeli domů snít, dumat a znovu tou žít, mladoněmečtí poutníci našli za hranicemi nasycení svých tužeb a vraceli se uzdraveni, občerstveni, omlazení, aby pracovali, agitovali, reformovali. Cizína přemohla z jejich já to, co bylo hořké, churavé, ne ..• plodné, a vybavila v něm vše, co bylo činorodé, prospěšné, positivní. Literárně sotva hodil se který rámec více duševním disposicím a aesthetickým potřebám Mladonemců než 64