obžalobný sarkasmus z básně »Skočme, hochu« i ja. drná ironie erbenovsky řezaného výjevu »Jako do skoku«, sociálně přihrocená »Tanečnice« patří sem stejně jako tančící derviši na předměstí Kassim Pašu, jako vampyrský rej mezi vykopanými kostmi v malo", stranském příběhu «li tří lilií«. I Nerudovi mužné doby jest vesměrný pohyb vždy znovu tancem a plesem; balladista vidí jaro 1848 v podobě bálové síně a v tanečních rhytmech, plných plesu a výskotu, ruchu a šumu, hudby a skoku skládá »Balladu o po!ce«. V »Knihách veršů« - a jmenovitě v »Elegických hN •. čkách« - vykřikl Neruda několikráte strofami sou •. středěnými a výrazem podivuhodně smělým a bez. prostředním tuto překypující, opojnou plnost svého mládí a několik těch lmprovisací září a oslňuje jako klikatý blesk jarní bouře. Kolik opravdového junáctví sevřeno jest jen v osmiverší: » V krátku přijdou horcí dnové, přijde život líný, budou milejší nad slunce tmavé jeho stíny. V chladné trávě, v palných snech svých zas se povyválím, mysle, jak as rok zas žití marně prozahálím!« 61