lyrickou dekorací, stává se Nerudovllyrickým symbolem. Ovšem v »Knihách veršů« jest toto umení ještě ve způsobě velmi nedokonalé; přece však cyklus »Z kraje« platí mnoho touto novou lyrickou methodou. Nemohli •• H Nerudovi současníci po »Knihách veršů« změřiti daleký dosah těchto statečných pokusů o novou lyrickou methodu, nedovedli arcif tím spíše pochopiti jinou statečnost, ukrytou v stručných a často jen lehce improvisovaných slokách jejich pop~vků a náladových výtrysků. Jest to statečnost, s níž Neruda dobývá v poesii naší domovského práva šumivému a pěnivému rozmaru ducha opravdu svobodného, opojnému víření nezužitkovaných sil, bezstarostné hře života nespoutaného nižádnou konvencí, slovem, všem tem mocnostem, jež řídí a podmiňují pravou básnickou mla. dost. V básnictví, přes hlasy všech doktrinářů a dog. matiků, nesejde Jen na požehnání bohů, af Jsou to ApoHo či Dionysos: také daimonům a alastorům náleží tu podíl. Mácha byl přinesl obet temným alasto .• rům, zlým duchům noci, zmaru, nic oty; Neruda dal se inspirovati lehkomyslnými daimony nezávazné ra= dosti, divoké vervy, mladistvého opojení životem ..první mezi našimi básníky. Proto u Nerudy, na nějž jeho současníci dlouho pamatovali Jako na nejlepšího tanečníka svého pokolení, tolikráte víří verši i prósou taneční rej, opojení hudbou a křepčením, rhytmický pohyb, který odnímá vědomí a vyšinuje člověka z mravního řádu: šílený čardáš za noci na Neziderském jezeře v romantickém »Divokém zvuku«, drsný 60