lyrická, jíž v první N erudove knize vůbec nebylo. V čase, ležícím mezi oběma skupinami, zrodil se ly'" rický básník, náš nejdůvěrnější a nejvíce opravdový poeta drobné diskretní písně, sladký jednotitel lidské. ho srdce a přírodní scenerie. Zatím co Hálek, zasažen a oslněn mocným vlivem lyriky Heinovy, buď přírodu naivně antropomorfiso. val, bud v ní vyhledával melodramatické dekorace pro svůj román lásky do jednotvárnosti opakovaný, vy'" pracovával se Neruda k naprosto rázovitému slohu lyrickému. Neruda, syn města, zachovává vždy jakousi zdrženlivou a nedůvěřivou distanci k přírodě, jest mrzutým a uzavřeným divákem i cizincem, tam kde venkované Čelakovský a Hálek cítili se doma P Neruda již v »Elegických hříčkách«, jako později v »Prostých motlvech«, dává se přírodou, jarem; ptačí písní teprve dobývat. Tato distance činí jej pozoro. vatelem o mnoho ostřejším, pronikavějším, svéráznějším než jest kdokoliv z těch, kdož přírodu dostali do kolébky darem. Jeho krajinářské obrazy z přírody nejsou nikde pouhými dekoracemi, nýbrž samostatnými uměleckými díly, jimž neschází ani světla ani vzduchu, mnohý z nich mohl by prostě platit za mi. strovský kus básnické deskripce opřené o neobyčejně jemnou a cvičenou schopnost visuelní. Ale - a tu jest vlastní Nerudova svéráznost - pozorující umělec jest vždy v rovnováze s meditačním lyrikem: každý krajinný pohled jest zároveň stavem básníkovy duše, každý přírodní výjev jest zkrácenou a zhuštěnou ob. dobou vniterního života poetova, co bylo druhům 59