a - přehodnotil. Zpilsob, Jakým Nernda pojal do ~Knih veršilc lyrickou trest »Hřbitovního kvítíc, obráží celý jeho umělecký i lidský vzrilst za desetiletí. Od formy lyrického deníku, jež ovládá první vydání »Hřbitov. niho kvítí«, dostal se Neruda k vyššímu a složitějšímu útvaru poetickému, k lyrickým cyklům seřaděným dle základních motivů. Proto, vyloučiv z první své knihy polovinu, rozložil ostatek do čtyř kruhů »Ze srdcec, »Z divokých lásek«, »Při zpuštěných strunách«, »Ze hřbitova«, položených soustředně, takže prvý okruh zabírá lyriku čistě intimní, poslední však meditací a reflexi společenskou i kosmickou. Neruda neodcizil se svojí minulosti do té míry, aby jí nerozuměl již - Jinak by nebyl vložil mezi úryvky »Hřbitovního kvítíc některá lyrická čísla zbrocená ještě teplou krví čerstvého utrpení {tak pie~u »Jen matko »Náděj« zůstaňte«, nebo dvě nezapomenutelné zpovědi hořkého milence »Moje srdce jest jak pozdní podzim svadlý« a »Ach přišla láska s milým žebroněním«>, ale stál nad ní Již tolik, že mohl ji ovládati uměleckou Intelligencí, tou podivuhodnou silou, vychovanou ve škole přísné kázně, Jíž marně hledáme u Jeho současníků. Ctou •• li se vedle starších partií »Hřbitovního kvítí« lyrická čísla, která Neruda napsal v šedesátých letech, vycítí vnitřní sluch umělecký okamžitě podstatný rozdíl těchto dvou skupin, náladově i meditačně namnoze co nejúže spřízněných: z »Elegických hří. ček«, z cyklu »Z kraje«, z »Mých efemerek« az nově zařazených »Lístků hřbitovního kvítíc zaznívá nezapomenutelně osobitá a neobyčejně vroucí melodie 58