BODAL-LI Neruda kdy sebe celého, bylo to v »Knihách veršů«, není divu, že takové bohatství mladého osudu a nedočkavého básnického umění nedalo se úplně ovládnouti cyklickým jednocením, na něž Neruda již roku 1867 pomýšlel. Proti »Hřbitovnímu kvítí«, Jež jest knihou zpovědi, mají »Knihy veršů« především ráz slibů: v »knize veršů \jpravných« přes všecky začátečnické imitace od Erbena až k módním německým balladistům nejednou jsou praeformovány »Ballady a romancec, v»Elegických hříčkáchc, v cyklu »Z kraje«, v některých »Lístcích hřbitovního kvítí« hlásí se již plně lyrický sloh »Prostých motivů «, a nelze bez hlubokého překvapeni slyšeti v posledním odstavci byronovské skladby »0 Simonu Lomnickémc akkordy, z nichž komponovany jsou »Zpěvy páteční«. »Hřbitovní kvítí« účtovalo výlučně Sé životní přítomností Nerudovou: reprodukovalo ji s bezprostředností deníkovou, analysovalo a soudilo ji s jakousi studenou věcností a příkrostí a ~onečně od ••. hazovalo ji jako bezcenný brak, tento poctivý nihilista nechce míti hudoucnosti: »však to přejde, až se ve hrob svinu, vždyť si také jednou odpočinu«. »Knihy veršů« obracejí se naopak celou tváří k zítřku: básník vše jen nadhazuje, aby to dopověděl, provedl, rozvinul někdy příště, všude cítíme, Jak se musí vrátiti k tomu, co pouze naskizzoval, nedomyslil, umělecky plně nevy •těžil - Neruda poctivě dostál všem těmto slibům. Avšak v lyrice »Knih veršůc, která má větší slohovou hutnost a osobnější posvěcení než oddíl epický, vrací se básník náhle k své minulosti, aby ji hodnotil 57