1:'A TRUCHLÁ, dlouhá noc stala se na novodominantou vnitřního života osamělého básníka. Chvílemi e zdálo, jakoby vzpomínka na předčasně zemřelou milenku měla v sobě slastný odlesk a vlídnou útěchu oné krásné episody samy. Básník prodléval u ní se zá •libou. V dušičkovém feuilletonu po 13 letech oživoval si hlediště prozatímního divadla jen proto, aby se mu zjevila dvojice Sebastiana a Violy. V nejkrásnější své knize, v »Prostých motivechc nadepisuje jednu eroti .•ckou pie9u alespoň jménem Terezy a Gesu, aniž již myslil na milostnou svou elegii s Terezií Macháčko. vou, tak rozdílnou od tohoto kapriciosního motivu. Ale zvolna vyprchá a zmizí všecek slastný přízvuk marného erotického snu ... vzpomínka na živou mi. lenkuvyvane, tvář její vybledne ze srdce ... a jen hořký vyčítavý cit smutné ztráty zůstává. Přidruží se k ostat. ním bolestným dojmům života, zvyší básníkův stesk do osudu zpola jen prožitého. Poslední akt tragikom •oedie lásky počíná. Milenka byla pouhým nástrojem v ruce osudu, který jitře bolestnými a strastnými ději nitro básníkovo, vybavoval jeho nejpravdivější a nejhlubší díla umělecká. Kdykoliv Neruda, osa .•mělý a chorý chodec po tvrdých dlaždicích života, účtoval se svou minulostí, se svým mládím, se svou samotou, nezapomněl vyčísti zlým božstvům, že mu vzala milenku, že Jej »zasnoubila s pouhou nadějíc. Již v druhém vydání «Knih veršů« zaznívají tyto bolestné tóny, a to bez sordiny, bez stilisace. V básni 52