chlebe, zaopatření - a rozluce. Poslouchá chvíli tohoto ducha chladného a kontrolujících - a uveří mu konečne. Opakuje již svojí Anne tato slova o vněj •.ších nutnostech rozchodu, s vetší pýchou korrektního občana než pravdivého milence, a přidává jako by jen parenthesou vlastní vyznání studeného intellektu nad horoucností srdce. O třicet let dříve formuloval tuto paradoxní psychologii lásky v agonii jiný velký básník illusionista, ospravedlňuje se před svou »večnou ne", věstou« Kateřinou Frohlichovou. Verše GriUparze: rovy znějí: »In Gliihumfassen stiirzten wir zusammen; Ein jeder Schlag gab Funken und gab Licht: Doch unbefriedigt schlossen si ch die Flammen, Wir gliihten, aber, ach, wir schmolzen nicht.« Tento první akt Nerudovy komedie lásky, spiatý s jménem Anny Holinové a zachycený kromě bezohledné, sebetrýznící korrespondence v řadě intimních čísel »Knih veršů«, jichž trhaný, chvatný, pře .• kotný rukopis má cenu psychologického autografu, jest typický nejen pro N erudu, ale pro «-dou mladou generaci v literatuře s ním vystupující. Cistě biogra •.ficky vypráví: Neruda, syn nuzné malostranské po •sluhovačky a starého vysloužilce trafikanta, někdejší školák se záplatovaným kabátem a neohrabanou če •picí, jenž byl posměchem spolužáků, nese na čele stále ještě kletbu plebejství a chudoby. Prožívá hlu •.boce její pokoření, a v jejím dusivém stínu promění 47