k nejhlubším Nerudovým lyrickým číslOm. Z!lkladní vztahy lidského života jsou tu úsečně sestilisovány a nejprostšími analogiemi vyloženy; křehký humor hraje v nich jako paprsek slunce v lučním květu, ale na dně zdobných těch kalíšků třese se slza. Snad »Modlitba4' k sv. Antonímu za vrácení ztraceného mládí, v níž zhuštěno jest několik jarních i podzimních čísel z »Pro .•.stých motivů«, jest právě tak málo pravým epigram .•.mem Martialova či Lessingova posvěcení jako bás. nička »Dvě drahá místa«, poslední to epilog cyklu »Matičce«: ale, huď jak huď, v těchto několika verší .•.cích jest celý Neruda. Jistě dosáhl vrcholu jak jeho ideál slohu hutného, úsečného, plastického, tak i jeho význačná psychologická kombinace co nejhlubšího a nejtypičtějšího citu s jasným bleskem individuelní myšlenky, dovedl.1i do dvojverší »Smutná bilancec uza. vříti to, co musil druhdy rozvésti slavným kosmickým hymnem zmaru a bolesti: »Co zbude ze života, drazí moji páni, když odpočtete od něho vše umíráníl< 39