důlků tomu »co nic se nazývá«, leč bez romantického, mučednického gesta, bez dekorace náladových obrazů, bez hudebních valeurů. Mácha, jenž Childe Haro1da jmenoval svým bratrem, uměl vždy zachovati grandezzu romantického rytíře, v posledním zpěvu »Máje« jede básník na koni pod popravištěm Vilémovým, jindy rozvívá vichr malebně přehozené cípy jeho krásnéh~ pláště; z jeho okna zaznívá toužebná píseň kytary. Neruda neskrývá svého proletářství, jde pěšky v šedivém ošumělém kabátku, první intonace jeho poesie jest úder okoralé hroudy na lacinou rakev chuďasovu, jejž »osud pozvav k neštastníkův kvasu, počal svlíkat do naha«. Přátelům i odpůrcům uniklo naprosto vše, co »Hřbitovní kvítí« mezi řádky slibovalo pro budoucnost: sociální lyrika, moderní ballada, ,meditace kosmická, reflexe vlastenecká, analysa mo: derní lásky, satira literární. Dnes cítí pozorný čtenář daleký dosah těch štědrých nápovědí, dnes zjistí tu nedokonalé prvky, z nichž vzrostly pak »Písně kosmické« (» Co jest země? Mocná báně z kostí vetchých, z popele«) nebo i »Prosté motivyc (~Nebe širé obléklo šat šedý«); dnes přihlásí se mu v cyklickém řadění a variování motivů již budoucí mistr lyrických celků, zdaž však by byl vše to našel již i tehdy nezaslepen časovými předsudky? Zda byl by si zamiloval lyriku bez melodie, básníka bez náladového kouzla, umělce neovládajícího svých prostředků? If!Ii' 39