akterističtljšiho přiznáni než ono, jímž vyznívá prolog, vykládaJíd věnování sbírky památce přítele předčasně zesnulého: ~Líhávali na jednom jsme loži, a tys horlif pro mou netečnost, kdežto bažit po tvých ideálech vadila mně pouhá skutečnost. A ta skutečnost juž shromáždila tisícerých v krátkém žití bolů, srdce vadne, brzo, nejspíš brzo poležíme sobě opět spolu.« Nerudovi současníci a přátelé nedovedli mu právě tuto~netečnost«, tento realismus vystřízlivělý ze yšech musí, tuto ~zarputilost«, tuto ~sífu přikryté pý. chyc, kterou Neruda staví na obdiv i v nejintimnější lyrice, odpustiti. PQegra uráží jeho přiostřená ironie a chladná reflexe. Smilovský prohlašuje docela bez ostychu: ~Bystrostrozumu je vše, co je na Nerudovi. Básníkem není, pracuje jen rozumem; zdali cit u ně. ho možno nalézti, a zdaž má lásku k věci samé a ná. rodu, o tom sluší pochybovat. :t Hřbitovním kvítím« se na umění prohřešil a nemiluje tedy umenÍ,« Fričovi bylo :tHřbitovní kvítí« jen přírodopisnou kuriositou. Druhové Nerudovi, kteří takto soudili, byli přece ve", směs vyznavači Máchovi: ale ani oni nedovedli po. chopiti, že od nihilismu Vilémova z »Máje« vede cesta přímo sem. Také Neruda podíval se do prázdných 35