:GR1CKÁ pí~eň, jaké od chlapeckých svých let obdivoval se Neruda u Heina, zůstala jemu samému dlouho jen velikou touhou. Nejstarším veršům N erudovým naprosto chybí hlubšl hudební melodie, onen zázračný dar pravé lyriky, jenž ji přibližuje zurčení vody, šumění větru ve větvích, trilkování ptáka nebo bzukotu hmyzu nad rozkvetlou nivou. Jakousi hudební melodii, třebaže jednotvárnou a únavnou, měly i PtIegrovy »Dumkyc, měly ji ve zvýšené míře Hálkovy» Večerní písněc, opakující stále nejen tytéž lyrické motivy, ale i jedno rhytmické ladění. Nerudovo »tIřbitovni kvític bylo takto ve veliké nevýhodě proti oběma současným debutům básnickým, ačkoliv obsahovalo nepoměrně více možností vývo. j9vých a slibů myšlenkových. Kniha podzimkového, , sychravého ovzduší, sklonu meditačního, reflexe roz •urnové bude v přízni čtenářů vždy ustupovati knize jarní opojné pohody, struny sentimentální, prostoty dojmové, a to tím více, ,nedovede-Ii podplatiti barev.. ností obrazů, pestrostí invence, veršovým a rýmovni. ckým uměním. Neruda nikdy nechtěl ničím podpláceti, nýbrž dával, »jak to v torbě měl«: »Hřbitovni kvídc vskutku jest pouhopouhé zrcadlo zachmuřeného třiadvacetiletého básníka, jenž potud marne hledá hudební melodii. Jeho psychologická pravdivost má chvílemi přímo ráz nelítostného exhibicionismu: byly-li »~Večerni písněc Hálkovy knihou naivního sebezbožnění, bylo Nerudovo ~Hřbitovní kvítí« katechismem s~beobžaloby, encheiridiem sebetrýzně. Nemůže býti pro Nerudu ~Hřbitovního kvític char 34