Erben nespokojuje se však touto methodou vědoucího ethnografa. Rozsvěcuje daemonické přítmí staré baHadistiky, v níž válčí černé mocnosti,j~ným a hřejícím svým ethosem; zlidštuje, mravně vykupuje, Iifanthro •. ~cky "p,.o, .,vz, n. á,ší sle,pou, přírodní, temnou tragičnost. Toto ..tWJ:ué. pěžné, humanní ovzduší Erbenovy poe sie vdychuje mladistvý Neruda dychtivě, vždyt odpovídá úplně jeho tendenčně sociálnímu pojetí poesie, která má hojiti rány zasazené nespravedlivým řádem světa, která má parie nésti na perutích smilování k ne •besům. Celá první půle »Knih veršů« vyrůstá z takové atmosféry, třebaže leckde radikální Neruda proměňuje mravní něhu Erbenovu přímo v pathos sociální obžaloby nebo vostrý protest útočné ironie. Po. letech, když hyl Neruda již mnoho prožil, mnoho pochopil a mnoho odpustil, sládne v »Balladách aromancích« Erbenovo ethos ve zvláštní okouzlující ště. drou gracii: jsme v atmosféře Jasné a průzračné jako křištál, na skvěle rozkvetlých náhorních planinách ne •. daleko ledovců, kam N eruda vzletěl na křídlech svého humoru vysoko nad údolí Erbenovy humanity. Ale i N erudovi básníkovi má balladista Erben co říci: hutná plastika Erbenova slohu, praegnantnost jeho obrazů, jadrná živost detailních jeho pozorování, di •. sciplinované umění zkratek, eHips, zámlk, brachylogií, mužná a sporá řeč tíhnoucí k soustředění a zhuštění, to vše odpovídalo N erudovi, zaujatému v poesii hlavně pro pittoreskní význačnost a stručnou obsažnost. Od nejrannějších počátků básnických udržují u Nerudy rovnováhu chladný, pochybovačný rozum analytikův, 32