manifestaci mládeže. Ačkoliv Erbenova podobizna byla provázena professorsky důkladnou a zkostnatělou úvahou velmi rozvážného Václava Zeleného, neznamenala přece jen kompromiss ve prospěch starého smeru. Erben byl srdečně nakloněn novému hnutí, byt spíše lidskou sympathií než uměleckým souhlasem, básníci z »Máje« Hálek, PfIeger, Neruda obdivovali se mu uvědoměle a opravdove i podléhali jeho vlivu. li PfIegera byla to jedna z nesčíslných složek, které určovaly tohoto ducha tak receptivního a tak nesamostatného; Hálek byl Erbenovcem jen dočasnev mla· distvých svých balladách, jež měly býti pouhou prů. pravou k rozkošným veršovaným obrázkům vesnickým; Neruda zůstal Erbenovi věren až do konce. Erben, jehož číselně i časově tak úzce vyhraničená poesie byla spíše dílem promyšlené, skoro učenecké kombinace a vyzralého stilisačního umění než hluboké vniterné inspirace básnické, nesmí býti pokládán za tvůrce nového typu básnického, nýbrž za zjev odvoR zený. Přijal z rukou německých romantiků hotový a uzavře~ útvar skotské lidové ballady a přenesl jej do Cech. Těžkou a trpělivou prací sběratele a srovnáva. cího národopis ce poznal složité zákony biologie pro. stonárodního básnictví; věděl, jakým změnám podlé. hají bludné mezinárodní motivy přesazeny na půdu českou; pochopil, kterak v lidovém podání kříží se různé genry a stily, lyrika, dramatický dialog, balla. distická úsečnost, situační malba: na tom na všem spočívá authentičnost podání a suggesce lidovosti v Erbenově »Kytici«. 31